Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

Hvilken betydning har tinglyste servitutter for ejendomsvurderingen? Hvilken betydning har en færdselsret for ejendomsvurderingen? Hvilken betydning har en jagtret for vurderingen?

H.A.3.2.4 Servitutter

Indhold

Dette afsnit omhandler servitutter.

Det følger af EVL § 15, stk. 4, at der ved vurderingen alene tages hensyn til tinglyste servitutter af privatretlig karakter, i det omfang en servitut er pålagt en ejendom til fordel for en anden ejendom og disse ikke har samme ejer. Der tages ikke hensyn til private foreningsvedtægter mv.

Der er hovedsageligt tale om en videreførelse af tidligere gældende regler i vurderingsloven, da det fortsat ikke vil være muligt at nedbringe vurderingen og dermed sin skattebetaling ved at tinglyse værdipåvirkende servitutter, som ejeren selv vil kunne aflyse igen, når dette måtte være ønskeligt. Det vil fortsat heller ikke være muligt for en grundejerforening, en ejerlejlighedsforening eller anden privat sammenslutning at nedbringe vurderingen ved gennem egne vedtægtsbestemmelser at fastsætte værdipåvirkende restriktioner. Sådanne restriktioner vil foreningen selv kunne ophæve igen.

Selv om en servitut er pålagt en ejendom til fordel for en anden ejendom, vil dette ikke skulle inddrages i vurderingen, hvis de to ejendomme har samme ejer. Hvis samme person ejer både den ejendom, som er pålagt en servitut, og den ejendom, som servitutten er til fordel for, påvirker servitutten reelt ikke værdien af nogen af ejendommene, da ejeren altid selv vil kunne aflyse servitutten og dermed selv bestemme, om servitutten skal efterleves. Hvis en person fx ejer en landbrugsejendom og et tilstødende parcelhus, vil den pågældende dermed ikke kunne nedbringe sin vurdering af parcelhuset ved at tinglyse rettigheder til fordel for landbrugsejendommen, jf. EVL § 15, stk. 4. Dette gælder også i de situationer, hvor eksempelvis en personligt ejet virksomhed er ejer af den ene ejendom, mens den anden ejendom er ejet af ejeren af virksomheden.

Rettigheder og byrder, der knytter sig til en fast ejendom, kan have stor indflydelse på ejendommens værdi. Det gælder både, hvis der er tale om rettigheder og forpligtelser, der er stiftet ved offentlig regulering eller ved en privat aftale. Ordet "byrde" bruges i vurderingssammenhæng ofte om en forpligtelse, der er tinglyst på en ejendom.

Servitutter er forskellige rettigheder over fast ejendom, for eksempel færdselsret, jagtret, aftægtsret og forkøbsret, som tinglyses på ejendommen.Servitutter kan opdeles i privatretlige rettigheder og offentligretlige rettigheder. Privatretlige rettigheder er, når privatpersoner og myndigheder uden hjemmel i lov har tinglyst en ret over ejendommen. Offentligretlige rettigheder er, når det er en myndighed, der med hjemmel i lov har fået tinglyst en ret over ejendommen.

Hvis en myndighed, uden hjemmel i en lov, får tinglyst en servitut på en ejendom, er der tale om en privatretlig servitut. Det kan fx være tilfældet, når myndigheden tinglyser en servitut på en ejendom, som myndigheden ejer, eller myndigheden tinglyser en servitut på en anden ejendom efter frivillig aftale mellem ejeren og myndigheden.

Det ville være uhyre ressourcekrævende og næppe heller praktisk muligt, hvis Vurderingsstyrelsen af egen drift forud for vurderingen manuelt skulle gennemgå tingbogen for samtlige landets ejendomme for at klarlægge indholdet af samtlige servitutter og deres eventuelle betydning for vurderingen. Vurderingsarbejdet er derfor tilrettelagt sådan, at det er ejeren selv, der skal påberåbe sig værdipåvirkende servitutter i det omfang, at Vurderingsstyrelsen ikke har kendskab til dem. Dette vil ske igennem deklarationsproceduren, som følger af SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 a. Vurderingen må derfor forventes foretaget uden hensyntagen til værdipåvirkende servitutter, som ikke indgår som en del af de deklarerede oplysninger, hvis borgerne ikke selv gør Vurderingsstyrelsen opmærksom på, at der på ejendommen er tinglyst servitutter, som kan være værdipåvirkende. Dette gælder både for offentligretlige og privatretlige servitutter.

Dog vil Vurderingsstyrelsen inddrage de servitutter, som af anmelderen er markeret som værende af betydning for vurderingen i forbindelse med tinglysningens foretagelse. Ejeren af en ejendom skal senest på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning af overdragelsesdokumentet digitalt indberette oplysninger om overdragelsen og vilkårene herfor. Ved anmeldelse af servitutter til tinglysning skal anmelderen også senest på anmeldelsestidspunktet digitalt indberette oplysninger om servituttens indhold, som kan have betydning for ejendomsvurderingen. Det følger af EVL § 54.

Nedenfor omtales følgende former for servitutter:

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.