Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

G.A.2.2.3.2.3 Restanceinddrivelsesmyndighedens sagsforberedelse

Indhold

Dette afsnit beskriver de processuelle regler vedrørende restanceinddrivelsesmyndighedens sagsforberedelse.

Afsnittet indeholder:

  • Processuelle grundprincipper
  • Processkrift

 Processuelle grundprincipper

Dette skema opstiller processuelle grundprincipper, der bliver brugt dels i forvaltningen og dels i fogedretten.

Forvaltningen er underlagt officialprincippet  

xOfficialprincippet betyder, at en forvaltningsmyndighed har pligt til at sørge for, at alle relevante oplysninger om en sag er indhentet, før der træffes afgørelse i sagen. xOfficialprincippet betyder også, at myndigheden ikke er bundet af parternes påstande. Myndigheden skal i stedet handle og træffe afgørelse på baggrund af den kompetence, som myndigheden er givet i medfør af lovgivningen.

Forvaltningens sagsbehandling skal endvidere ske i overensstemmelse med forvaltningsloven, offentlighedsloven og en række andre lovregler.

Se også

Se også afsnit A.A.7.4.3 Sagens oplysning (Officialprincippet)

Fogedretten er underlagt forhandlingsprincippet, kontradiktionsprincippet, mundtlighedsprincippet og offentlighedsprincippet

Forhandlingsprincippet betyder, at sagens parter selv skal fremkomme med alle relevante oplysninger, og at fogedretten ikke træffer en afgørelse, der går videre end parternes påstande. Fogedretten kan endvidere lægge oplysninger, som ikke bestrides, til grund for afgørelsen.

Kontradiktionsprincippet betyder, at hver af sagens parter skal have adgang til at blive gjort bekendt med og udtale sig om det materiale (processtof), som den anden part gør gældende.

Mundtlighedsprincippet betyder, at den judicielle foged træffer afgørelse på grundlag af det, der mundtligt fremføres i fogedretten. Det skriftlige processtof, omfattende forskellige dokumenter mv., er således kun til for at forberede sagen og fastsætte rammerne for forhandlingen i retten. Mundtlighedsprincippet indebærer med andre ord, at anbringender skal nævnes i retten, og at dokumenter, bilag mv. skal læses op i fogedretten. Grundprincippet om mundtlighed udspringer af Grundlovens § 65, stk. 1, og er gennemført i retsplejeloven § 148

Offentlighedsprincippet betyder, at møder i fogedretten som udgangspunkt er offentlige. Princippet udspringer ligeledes af grundlovens § 65, stk. 1, og som er fastslået i retsplejeloven § 29.

Fogedrettens sagsbehandling er reguleret af retsplejeloven og en række uskrevne retsprincipper.

 

Processkrift

Restanceinddrivelsesmyndigheden udarbejder sædvanligvis et processkrift i forbindelse med fremsendelse af sagen til fogedretten. Se retsplejeloven § 357. Processkrifter kan sendes som digital kommunikation, hvis blot dokumentet også er forsynet med digital underskift. Se retsplejeloven § 148 b.

Restanceinddrivelsesmyndigheden sender processkriftet med bilag til skyldneren samtidig med, at det sendes til fogedretten, således at skyldneren kan fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til processkriftet.

I henhold til retsplejeloven §§ 348, stk. 2, og 351, stk. 4, skal processkriftet indeholde følgende:

Parternes påstande

 En part, herunder restanceinddrivelsesmyndigheden, skal altid nedlægge en påstand, dvs. oplyse, hvilket resultat parten ønsker at opnå i retssagen. Hvis sagens indhold i øvrigt berettiger til det, kan flere påstande anføres.

Hvis en part angiver flere påstande, så skal de opdeles i

  • principale påstande og
  • subsidiære påstande.

En principal påstand er det, resultat/påstand, som man ønsker, at Fogedretten skal komme frem til. Kan fogedretten ikke træffe afgørelse efter dette resultat, er den subsidiære påstand det resultat, man så ønsker.

 Sagsfremstillingen og anbringender

Sagsfremstillingen skal indeholde en beskrivelse af de faktiske omstændigheder for sagen. Under anbringender skrives der de argumenter, man har for, at sagen skal afgøres efter det ønskede resultat (påstand).

Dokumenter og andre beviser

Processkriftet er ofte vedlagt de dokumenter og andre beviser, som vurderes at være relevante for fogedrettens vurdering. Det er alene de dokumenter, som fremlægges i sagen, som fogedretten kan træffe afgørelse ud fra.

Det kan være

  • kopi af udlægstilsigelsen
  • angivelse
  • selvangivelse og
  • kontospecifikationer mv.

I så fald skal processkriftet indeholde en fortegnelse i kronologisk orden over de vedlagte dokumenter.

Hvis en part ønsker at føre et vidne i fogedretten som bevis, skal det fremgå af processkriftet. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.