Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.9.6.6 Territorialprincippet

Dette princip indebærer, at al bearbejdning og forarbejdning af produkterne skal udføres i aftalelandene. Dvs. at produkterne skal opnå deres oprindelsesstatus, uden afbrydelse, i de lande som handelsaftalen er indgået med.

Hovedreglen bag dette princip er derfor, at en vare med oprindelse, som udføres fra ét aftaleland til et 3. land, og som derefter genindføres til aftalelandet, vil miste sin oprindelige oprindelsesstatus, når det genindføres til aftalelandet igen.

Mange af de processer der skal til i dag, for at fremstille en vare, vil ikke gøre det muligt at opfylde kriteriet.

Det kan være nødvendigt at få udført en fremstillingsproces i et andet land, som ikke er med i handelsaftalen. Derfor er der også i mange af disse handelsaftaler som EU har indgået, en undtagelse til dette princip. Denne undtagelse er betinget af, at nogle krav skal opfyldes. Hvis ikke disse krav kan opfyldes, og det dermed ikke overfor toldmyndighederne kan godtgøres, at produktet har oprindelse, vil det produkt som genindføres blive behandlet som et produkt uden oprindelse.

Hvis produkter med oprindelsesstatus, der er eksporteret fra det præferenceberettigede land til et andet land, returneres, anses de altså som produkter uden oprindelsesstatus, medmindre det overfor toldmyndighederne kan godtgøres, at disse betingelser er opfyldt:

  • At de returnerede varer er de samme varer som dem, der blev eksporteret, og

  • At varerne ikke har undergået nogen behandling, ud over hvad der var nødvendigt for deres bevarelse, mens de befandt sig i det pågældende land eller blev eksporteret.

I de fleste tilfælde, hvor der er denne undtagelse til territorialprincippet, vil dette ikke gælde for tekstilprodukter (Kapitel 50-63). Et produkt kan ikke både få gavn af denne undtagelse fra territorialprincippet og den generelle toleranceregel på samme tid. Når oprindelsen af det færdige produkt skal bestemmes, skal der ikke tages hensyn til den bearbejdning eller forarbejdning, der er udført i 3. landet. Når værditilvæksten skal udregnes, så skal hele værdien af den bearbejdning og forarbejdning, der har fundet sted i landet uden for EU, samt værdien af materialerne uden oprindelse i aftalelandene dog medregnes. Den samlede værdi heraf (værditilvæksten i landet uden for EU tillagt værdien af materialer uden oprindelse) må ikke overstige procentsatsen i listereglerne.

Se eksempelvis for denne regel i GSP-aftalen - DF art. 42 eller EØS-aftalen art. 11.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.