Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

F.A.12.2 Introduktion til sikkerhedsstillelse

Det er med EUTK fastsat, at der i langt de fleste tilfælde skal stilles sikkerhed for:

  • toldskyld, der er opstået (eksisterende toldskyld) 
  • toldskyld, der kan opstå (potentiel toldskyld)

Se EUTK art. 89, stk. 1.

Dette bevirker, at der fremover skal stilles sikkerhed for bl.a. de særlige procedurer samt midlertidig opbevaring.

Hvis toldmyndighederne kræver, at der skal stilles sikkerhed for en potentiel eller eksisterende toldskyld, skal denne dække import- eller eksportafgiftsbeløbet samt andre afgifter, der skal betales i forbindelse med importen eller eksporten af varerne, når sikkerheden:

  • Anvendes til henførsel af varer under proceduren for EU-forsendelse eller
  • Kan anvendes i mere end én medlemsstat (sikkerhedsstillelsen er grænseoverskridende, og den vare, der er dækket af sikkerhedsstillelsen, flyttes mellem flere medlemsstater under én og samme sikkerhedsstillelse.

Hvis en sikkerhed ikke må anvendes uden for den medlemsstat, hvor den er stillet, er denne sikkerhed kun gyldig i den pågældende medlemsstat. Sikkerheden skal mindst dække import- eller eksportafgiftsbeløbet. Se EUTK art. 89, stk. 2.

Hvem skal stille sikkerhed?

Sikkerheden skal stilles af debitor eller den person, som kan blive debitor. Toldmyndighederne kan dog også tillade, at sikkerheden stilles af en anden person end den person af hvem, der kræves sikkerhedsstillelse. Se EUTK art. 89, stk. 3.

Hvad skal sikkerheden dække?

Toldmyndighederne kan kun kræve én sikkerhedsstillelse for de nærmere angivne varer eller for en bestemt angivelse.

Den sikkerhed, som stilles for en angivelse, gælder for det import- eller eksportafgiftsbeløb, der svarer til toldskylden og andre afgifter for varer, der er omfattet af eller frigivet i henhold til denne angivelse. Dette gælder uanset om angivelsen er korrekt. Se EUTK art. 89, stk. 4, 2. pkt.

Hvis toldmyndighederne konstaterer, at sikkerhedsstillelsen ikke eller ikke længere helt sikkert eller fuldt ud garanterer rettidig betaling af toldskylden og andre afgifter, kræver toldmyndighederne af en af de personer, som er eller kan blive debitor, at den pågældende efter eget valg enten stiller en supplerende sikkerhed eller erstatter den oprindelige sikkerhed med en ny. Se EUTK art. 97.

Toldmyndighederne fører tilsyn med sikkerheden. Se EUTK art. 89, stk. 6. 

Hvis toldmyndighederne ikke har frigivet sikkerheden, kan sikkerheden også anvendes inden for grænserne af det beløb, som er stillet i sikkerhed, til inddrivelse af import- eller eksportafgiftsbeløbet og andre afgifter der skal betales, som følger af kontrollen af varerne efter frigivelsen. Se EUTK art. 89, stk. 4, 3. pkt.  

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.