Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

E.B.4.1.2.2 Matrikulære ændringer

Indhold

Dette afsnit handler om, under hvilke betingelser den variable afgift efter xTAL § 5 a, stk. 1x, kan bortfalde, hvis tinglysningen af en pantudvidelse sker i forbindelse med en matrikulær ændring. Reglen er først og fremmest af betydning i forbindelse med sammenlægning og arealoverførsel.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Erklæring
  • Betingelser
  • Eksempler
  • Ejerlejligheder.

Regel

Når der tinglysningsmæssigt gennemføres en matrikulær ændring - fx arealoverførsel eller sammenlægning - kan det være nødvendigt at tinglyse en pantudvidelse. Tinglysning af en pantudvidelse udløser normalt fuld afgift på ny efter xTAL § 5 a, stk. 1x, som beskrevet i afsnit E.B.4.1.1.4 Afgiftssatser.

Ved tinglysning af påtegninger (ændringer) på pantebreve, der bliver tinglyst som en del af en samlet matrikulær ændring, skal der imidlertid kun betales en afgift på >1.730 kr.< Se xTAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.x,

Erklæring

Det er en betingelse for afgiftsnedsættelse, at der ved tinglysning af påtegningen afgives følgende erklæring, jf. xTALbek § 18:x

"Tinglysning af pantudvidelsen sker som en del af den samlede matrikulære ændring."

Betingelser

At pantudvidelsen skal være en del af en samlet matrikulær ændring betyder, at

  • de ejendomme, som pantudvidelsen omfatter, skal indgå direkte i den matrikulære ændring, og
  • tinglysningen af pantudvidelsen er en nødvendig forudsætning for, at den matrikulære ændring kan gennemføres.

Det er ikke en betingelse for afgiftsnedsættelse, at den matrikulære ændring er gennemført på det tidspunkt, hvor pantudvidelsen anmeldes til tinglysning.

Skatteforvaltningen tager udgangspunkt i matrikelmyndighedernes og Tinglysningsrettens behandling af sagen, når det afgøres, hvad der anses som en matrikulær ændring, og om pantudvidelsen er en nødvendig forudsætning for at gennemføre ændringen.  Hvis Tinglysningsretten har fundet, at pantudvidelsen er nødvendig for tinglysningsmæssigt at gennemføre den matrikulære ændring, er betingelserne for afgiftsnedsættelse herefter opfyldt.

Eksempler

De to eksempler viser en pantudvidelse ved henholdsvis sammenlægning af to ejendomme og arealoverførsel mellem to ejendomme.

Eksempel 1

Ejendommene A og B skal sammenlægges.
Ejendom A er behæftet med pantebreve på henholdsvis 1.000.000 kr. og 300.000 kr.

Ejendom B er behæftet med et pantebrev på 1.500.000 kr.

Det er en forudsætning for sammenlægningen, at der udstedes en dommerattest, hvorefter ejendommene skal være ens behæftet. Det kan derfor være nødvendigt at udvide pantebrevene i ejendom A på 1.000.000 kr. og 300.000 kr. med ejendom B, ligesom det kan være nødvendigt at udvide pantebrevet i ejendom B på 1.500.000 kr. med ejendom A. Herefter er ejendommene ens behæftet, og den matrikulære ændring kan gennemføres.

Tinglysning af pantudvidelserne udløser en afgift på >1.730 kr.< for hvert pantebrev. Se xTAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.x

I eksemplet tinglyses der pantudvidelser, for at der kan udstedes dommerattest. Når behæftede ejendomme skal sammenlægges, kan der efter tinglysningslovens § 21 som alternativ til pantudvidelser udstedes dommerattest, hvis der mellem de tinglyste panthavere i ejendommene har fundet et opgør sted, hvorved hæftelsernes prioritet indbyrdes er blevet fastlagt. Dette kan ske ved tinglysning af nødvendige respektpåtegninger.

Eksempel 2

Fra ejendom A skal der overføres et areal til ejendom B.

Ejendom A er behæftet med et pantebrev på 1.000.000 kr.

Ejendom B er behæftet med et pantebrev på 1.500.000 kr.

Pantekreditor i ejendom A stiller som betingelse for arealoverførslen, at han efter arealoverførselen også får pant i ejendom B - herunder det overførte areal.

Det er en betingelse for arealoverførselen, at det overførte areal er frit og ubehæftet. Det er derfor nødvendigt at relaksere det omhandlede areal fra pantebrev i ejendom A på 1.000.000 kr., hvorefter arealoverførslen kan gennemføres. Desuden udvides pantet i ejendom A på 1.000.000 kr. til at omfatte ejendom B, idet dette er kreditors betingelse for, den foretagne relaksation af det overførte areal.

Da pantudvidelsen kun vedrører de ejendomme, som omfattes af den matrikulære ændring, og da pantudvidelsen desuden sker som betingelse for den relaksation, som er nødvendig for at gennemføre den matrikulære ændring, er pantudvidelsen en del af en samlet matrikulær ændring og er således omfattet af xTAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.x, Tinglysning af påtegning om at inddrage yderligere fast ejendom under pantet udløser derfor en afgift på >1.730 kr.<

Ejerlejligheder

En ejerlejlighed behandles efter reglerne i tinglysningsloven som en selvstændig fast ejendom. Opdeling og sammenlægning af ejerlejligheder er derfor i tinglysningsmæssig sammenhæng omfattet af tinglysningslovens bestemmelser om matrikulære ændringer. Afgiftsbegunstigelsen i xTAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.x, gælder derfor også for ejerlejligheder.

Se også

  • E.B.4.1.2.1 om pantudvidelse - anpartslejligheder - ikke matrikulær ændring
  • E.B.4.1.2.1 om pantudvidelse - bygning på lejet grund - ikke matrikulær ændring.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.