Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

E.B.2.5 Hvem skal betale afgiften?

Indhold

Dette afsnit handler om, hvem der er afgiftspligtig og derfor skal beregne og indbetale afgiften.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Overblik
  • Storkunder
  • Solidarisk hæftelse.

Regel

Det påhviler den afgiftspligtige at beregne og indbetale afgiften. Se xTAL § 18x.

Overblik

Dette skema giver et overblik over, hvem der er den afgiftspligtige:

Afgift for tinglysning af

Skal betales af (de afgiftspligtige)

ejendomsforbehold i motorkøretøj

den der har ejendomsforbeholdet. Se xTAL § 18, stk. 1, nr. 5x

andet end ejerskifte eller pantsætning; herunder ægtepagt

anmelderen. Se xTAL § 18, stk. 1, nr. 4x

skadesløsbreve, der udstedes til sikkerhed for lån efter

  • § 4 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v.
  • § 33, stk. 3, 2. pkt. i lov om forurenet jord, jf. § 4 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v.   

långiveren. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 18, stk. 1, nr. 6

Storkunder

Foretages tinglysningen af en storkunde, betales afgiften af storkunden. Dette gælder uanset hvilken af ovenstående tinglysninger, der er tale om. Sex TAL (tinglysningsafgiftsloven) §17, stk. 2x.

Den virksomhed, der er registreret som storkunde, hæfter over for Skatteforvaltningen for betaling af afgiften. Hæftelsen gælder for både egne og for de tinglysninger, som foretages på kunders vegne. xSe TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 18 stk. 2x.

Solidarisk hæftelse

Hvis der er mere end én afgiftspligtig for samme tinglysning - som ved tinglysning af ejerskifte og pantsætning af fast ejendom - er hæftelsen mellem de afgiftspligtige solidarisk. xSe TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 18.x

Når der er solidarisk hæftelse mellem de afgiftspligtige, kan Skatteforvaltningen vælge at rejse kravet mod den af de afgiftspligtige, som Skatteforvaltningen finder mest hensigtsmæssigt.

For tinglysninger foretaget under storkundeordningen er det dog kun storkunden, der er betalingspligtig, jf. xTAL § 17, stk. 2. x

Eksempler

Her er to eksempler vedrørende solidarisk hæftelse:

  • Advokatfirmaet A, der ikke er tilmeldt storkundeordningen, anmelder og tinglyser et ejerskifte, hvor S er sælger og K er køber. I forbindelse med Skatteforvaltningens efterfølgende kontrol træffer Skatteforvaltningen afgørelse om yderligere afgiftsbetaling.

Både sælger S og køber K hæfter solidarisk for Skatteforvaltningens krav på yderligere betaling af afgift. xSe TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 18 stk. 1, nr.1.x

  • Advokatfirmaet B, der er tilmeldt storkundeordningen, anmelder og tinglyser et ejerskifte, hvor S er sælger og K er køber. I forbindelse med Skatteforvaltningens efterfølgende kontrol træffer Skatteforvaltningen afgørelse om yderligere afgiftsbetaling.

Der er ikke solidarisk hæftelse mellem storkunden B og sælger S og køber K, da kun storkunden hæfter for afgiften i henhold til xTAL § 18 stk. 2.x

Krav på betaling af yderligere afgift kan derfor kun rettes mod Advokatfirmaet B, som er den betalingspligtige efter xTAL § 17, stk. 2x.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.