Hvordan beregnes lønsumsafgiften?
D.B.4.1 Kort om opgørelse af lønsumsafgiften
Dette afsnit giver et kort overblik over de fire metoder og satser til opgørelsen af lønsumsafgiften, herunder hvem de enkelte metoder gælder for.
Lønsumsafgiften opgøres som: lønsumsafgiftsgrundlag * sats.
Både lønsumsafgiftsgrundlag og sats afhænger af metoden.
Der er fire metoder til opgørelsen af lønsumsafgiften, som populært kaldes metode 1, metode 2, metode 3 og metode 4.
Hovedreglen er metode 4.
Metoden afhænger af virksomhedens
- aktivitet og
- organisationsform.
Metoderne kan overordnet beskrives sådan:
Hovedregel: Metode 4
Hvem er omfattet?: | Virksomheder der ikke er omfattet af de øvrige metoder. |
Afgiftsgrundlag: | Lønsummen +/- over/underskud. |
Sats: | 4,12% fra 1. januar 2013 (ændringen har virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2013 eller senere). Ændret fra 3,08 %. |
Undtagelse: Metode 1
Hvem er omfattet?: | Organisationer, fonde, foreninger, loger, virksomheder med momsfri spilleaktiviteter, offentlige virksomheder, der ikke opgør et skattemæssigt overskud. |
Afgiftsgrundlag: | Lønsummen. |
Sats: | 6,37 % fra 1. januar 2013. Ændret fra 5,33 %. |
Undtagelse: Metode 2
Hvem er omfattet?: | Finansielle virksomheder. |
Afgiftsgrundlag: | Lønsummen. |
Sats: | 15,2 % fra 1. januar 2020 (satsen vil stige gradvist frem til og med 2021, hvor satsen vil udgøre 15,3 %). Ændret fra 15,0 %. |
Undtagelse: Metode 3
Hvem er omfattet?: | Virksomheder der udgiver eller importerer aviser. |
Afgiftsgrundlag: | Omsætningen fra salg af aviser. |
Sats: | 3,54 % fra 1. januar 2013. Ændret fra 2,5 %. |
Se også
Se også afsnit D.B.5.2 Lønsum om opgørelse af lønsummen.
Se også afsnit A.B.4.3 Angivelse og betaling af lønsumsafgift om angivelse og betaling af lønsumsafgift.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil