D.A.14.1.3 Tidsmæssige krav ML § 47, stk. 5
Indhold
Dette afsnit omhandler de tidsmæssige krav i relation til registrering. Se ML (momsloven) § 47, stk. 5.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Overskridelse af det tidsmæssige krav
- Sikkerhedsstillelse.
Se også
- Afsnit A.B.2.1 Generelt om virksomhedsregistrering for skatter og afgifter om registrering, ændring af registrering og ophør af registrering
Regel
Virksomheden skal anmelde sig til registrering senest 8 dage før den momspligtige virksomhed går i gang. Se ML (momsloven) § 47, stk. 5.
Bestemmelsen er en ordensforskrift, der stiller krav om, at registreringspligtige virksomheder skal anmelde sig til registrering, inden den registreringspligtige virksomhed begynder. Selve registreringen skal imidlertid ske med virkning fra det tidspunkt, hvor den registreringspligtige virksomhed efter en konkret vurdering må anses for at være startet. Dette gælder også, selvom virksomheden anmelder sig for sent i forhold til tidskravet.
Hvis registreringsforholdene bliver ændret (fx ejerforhold, beliggenhed eller ansvarlig ledelse), skal dette meddeles til Erhvervsstyrelsen senest 8 dage efter ændringen.
Overskridelse af det tidsmæssige krav
Forsætlig eller groft uagtsom overskridelse af tidskravet til selve anmeldelsen straffes med bøde, jf. ML (momsloven) § 81. Se A.C.3.2.1.8.1 Den indeholdelsespligtiges strafansvar, KSL § 74 og § 74 A Generelt om straffebestemmelser i afgiftslovgivningen.
Påbud
Skatteforvaltningen kan give den afgiftspligtige et påbud om at efterleve kravet om registrering. Se ML (momsloven) § 47, stk. 7.
Skatteforvaltningen kan pålægge den afgiftspligtige daglige bøder efter ML (momsloven) § 77, indtil påbuddet efterleves. Se D.A.14.1.4 Indsats mod uregistreret virksomhed ML § 47, stk. 6-8.
Sikkerhedsstillelse
Virksomheder, der anmeldes til registrering, kan blive pålagt at stille sikkerhed for momskrav efter reglerne i ML (momsloven) § 62a.
Virksomheden kan herefter ikke blive registreret, før der er stillet sikkerhed.
Se også
Om Skatteforvaltningens inddrivelsesværktøjer for at forebygge restancer: Forkortet afregningsperiode, krav om sikkerhedsstillelse samt nægtelse og inddragelse af virksomhedsregistrering. Se afsnit G.A.3.3.1, G.A.3.3.2 Hæftelse for daginstitutionskrav, G.A.3.3.3 Hæftelse for parkeringsafgifter og G.A.3.3.4.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil