C.D.9.9.3.1 Generelle bemærkninger om konsolideringsfradrag
FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 indeholder en række bestemmelser om fradrag for visse hensættelser til konsolidering af fonds- eller foreningsformuen.
FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 1 indeholder den almindelig konsolideringsbestemmelse, hvorefter fradrag for hensættelsen beregnes på grundlag af de uddelinger, der i indkomståret er foretaget til almenvelgørende eller almennyttige formål. Se afsnit C.D.9.9.1.3 Uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål om disse uddelinger.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er konsolideringsfradraget i FBL § 5, stk. 1, nedsat fra 25 pct. til 4 pct. Nedsættelsen af konsolideringsfradraget til 4 pct. har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2016 eller senere.
Efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 kan der foretages fradrag for andre hensættelser, der sker efter krav herom i kongeligt konfirmeret fundats. Se afsnit C.D.9.9.3.3 Kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL § 5, stk. 2 om kongeligt konfirmerede fonde - konsolideringsfradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 ophævet med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere.
For foreninger, herunder arbejdsmarkedssammenslutninger, findes reglerne om fradrag for hensættelser til konsolidering i FBL (fondsbeskatningsloven) § 5, stk. 2 og 3 (ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er FBL § 5, stk. 3 og 4 blevet til stk. 2 og 3 med virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere). Se også FBL (fondsbeskatningsloven) § 9, stk. 1.
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 er der i FBL § 5 indsat et nyt stk. 4, om konsolideringsfradrag for fonde omfattet af visse skatteaftaler indgået efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst med virkning fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2016.
I lighed med hvad der gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan fradrag efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 kun foretages under iagttagelse af prioriteringsreglen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 6. Se afsnit C.D.9.9.4 Prioriteringsreglen om prioritetsreglen.
Konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 er en ren skattemæssig postering til brug for indkomstopgørelsen. Der kræves ikke nogen faktisk hensættelse. Se TfS 1988, 224 DEP.
Som det gælder for uddelinger og hensættelser efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, kan heller ikke konsolideringsfradraget efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 5 medføre et skattemæssigt underskud, der kan fremføres til modregning i følgende års indkomst.
Se også
Se også afsnit
- C.D.9.10.4 om konsolideringsfradrag for arbejdsmarkedssammenslutninger
- C.D.9.11.3 om konsolideringsfradrag for andre foreninger.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil