C.D.9.2.1 Skattepligtens indtræden ved stiftelse eller forøgelse af aktivmasse
Indhold
Dette afsnit handler om de skattemæssige regler i forbindelse med stiftelse af en fond, der er omfattet af fondsloven eller erhvervsfondsloven, eller en forening. Afsnittet handler også om reglerne ved forøgelse af aktivmassen, så der indtræder skattepligt efter fondsbeskatningsloven.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Forøgelse af aktivmasse
- Oplysningsskema
- Ledelsens sæde i Danmark
- Opgørelse af indgangsværdier.
Regel
Skattepligt efter fondsbeskatningsloven indtræder på tidspunktet, hvor fonden eller foreningen bliver stiftet. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 2, stk. 1, der henviser til SEL (selskabsskatteloven) § 4.
Erhvervsdrivende fonde skal være registreret i Erhvervsstyrelsen for gyldigt at kunne være et retssubjekt. Skattepligten indtræder på tidspunktet for registreringen og omfatter indtægter mv., der er erhvervet fra stiftelsen.
Den første skatteansættelse for nystiftede fonde og foreninger sker for det indkomstår, som den første indkomstperiode udgør eller træder i stedet for, uden hensyn til periodens længde. Den første indkomstperiode kan højst udgøre 18 måneder. Overgang fra skattefri virksomhed til fondsbeskatning sidestilles i denne henseende med nystiftelse.
Se også
Se også afsnit C.D.1.4 Skattepligtens indtræden om skattepligtens indtræden for enheder omfattet af selskabsskatteloven, idet reglerne for skattepligtens indtræden for selskaber mv. også gælder for fonde mv.
Forøgelse af aktivmasse
Er aktivmassen i en fond ikke 1 mio. kr. eller derover, er fonden som udgangspunkt ikke skattepligtig efter fondsbeskatningslovens bestemmelser, men efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6 i stedet.
Skattepligten efter fondsbeskatningsloven indtræder på det tidspunkt, hvor aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover i handelsværdi. Det kan dog ofte være vanskeligt at kontrollere i regnskabsperioden, om der er sket en sådan forøgelse. På denne baggrund accepterer Skattestyrelsen normalt, at forøgelsen først konstateres ved aflæggelse af årsregnskabet. Dette gælder dog ikke, hvis det i regnskabsperioden klart kan konstateres, at aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover, fx hvis fonden modtager en arv eller gave.
Se også
Se også afsnit C.D.9.2.3 Overgang fra én beskatningsform til en anden om overgang fra én beskatningsform til en anden.
Oplysningsskema
Reglerne for at indsende oplysningsskema mv. er de samme, som gælder for selskaber mv. Se afsnit C.D.1.4.3 Oplysningsskema og skattebetaling om oplysningsskema og skattebetaling for selskaber mv.
Ledelsens sæde i Danmark
En udenlandsk fond, trust mv., hvor ledelsens sæde flytter her til landet, er omfattet af skattepligten til Danmark. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4. Skattepligten indtræder på det tidspunkt, hvor ledelsen får sit sæde her i landet.
I FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4, er der ikke en bestemmelse som i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 6, 3. pkt. Den bestemmelse går ud på, at udenlandske selskaber mv., hvis ledelse har sit sæde her i landet, alligevel ikke bliver omfattet af skattepligten her til landet, hvis der indrømmes lempelse efter exemptionsprincippet eller matching credit. Derfor er fonde, mv. med hjemsted i udlandet, hvor ledelsens sæde er her i landet, i alle tilfælde skattepligtige til Danmark efter bestemmelsen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4.
Se også
Se også afsnit C.D.1.1.1.5 Retsvirkninger af at selskabet er hjemmehørende her i landet om retsvirkninger af, at fonden anses for hjemmehørende her i landet, fordi ledelsen har sit sæde her i landet.
Opgørelse af indgangsværdier
Når skattepligten indtræder, fordi aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover, eller ledelsens sæde anses at være her i landet, skal der fastsættes indgangsværdier på fondens aktiver. Se afsnit C.D.1.4.2 Udenlandske selskaber og foreninger mv. om anskaffelsessum og -tidspunkt for aktiver og passiver, som bliver omfattet af skattepligt til Danmark, idet de regler, der gælder for selskaber mv., også gælder for fonde, mv. og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil