C.D.9.1.1 Fondsbeskatningslovens baggrund og systematik
Baggrund
Med virkning fra 1987 blev der indført en generel beskatning af fonde og visse foreninger samt realkreditinstitutter. Realkreditinstitutterne er nu omfattet af den almindelige skattepligt i selskabsskatteloven, da realkreditinstitutter efter lov om finansiel virksomhed skal være aktieselskaber.
Se også C.D.1.1.11 Realkreditinstitutter om fonde, der har været realkreditinstitutter og fonde, der er oprettet i forbindelse med omdannelsen af et realkreditinstitut til aktieselskab.
Den subjektive beskatning af fonde efter fondsbeskatningsloven baseres på de fondsretslige love, der omfatter lov om fonde og visse foreninger (fondsloven) (FL) og lov om erhvervsdrivende fonde (erhvervsfondsloven) (EFL).
Systematik
Her er et skema over fondsbeskatningslovens systematik:
Skattesubjekt |
Særlige bestemmelser |
Fonde (FBL § 1, stk. 1, nr.1), herunder udenlandske fonde, m.v. med ledelsens sæde i Danmark (nr. 4) |
Indkomstopgørelse: § 3 Fradrag for uddelinger: § 4, stk. 1 Fradrag for almennyttige hensættelser: § 4, stk. 3 Fradrag for hensættelser til kulturelle formål: § 4, stk. 7 Konsolideringsfradrag: § 5, stk. 1 og 2 Prioriteringsregel: § 6 Erklæring om oplysningsskema: § 15, stk. 3 Særregel for henlæggelser efter SEL (selskabsskatteloven) § 3, stk. 3: § 22 |
Faglige sammenslutninger (brancheforeninger mv.) (FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 2) |
Indkomstopgørelse: § 3 Fradrag for uddelinger: § 4, stk. 1 Konsolideringsfradrag: § 5, stk. 3 Prioriteringsregel: § 6 Erklæring om oplysningsskema: § 15, stk. 2 |
Arbejdsmarkedssammenslutninger (FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 3) |
Indkomstopgørelse: § 8 Fradrag for visse uddelinger: § 9 Konsolideringsfradrag: § 9, jf. § 5, stk. 3 Prioriteringsregel: § 9 Erklæring om oplysningsskema: § 15, stk. 2 |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil