Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

C.D.11.8.4.2.1 Fastlæggelse af omkostningspuljer og allokeringen til andre koncernselskaber

Betalingen af de serviceydelser, der opfylder kravene til den særlige gruppe af interne service-ydelser med lav værdi, vil ske på følgende trinvise måde (også omtalt som "simplified approach"): 

For hver servicekategori skal der beregnes en årlig omkostningsbase forbundet med levering af interne serviceydelser af lav værdi til de andre koncernselskaber. Omkostningsbasen vil bestå af direkte og indirekte omkostninger forbundet med den interne serviceydelse, herunder en passende andel af serviceyderens andre driftsomkostninger (fx en andel af administrative omkostninger). For hver kategori af serviceydelser skal selskabets materiale vise og forklarer de omkostnings centre, der anvendes som led i at skabe omkostningsbasen for den pågældende kategori af serviceydelser. Omkostninger uden et avance-element (pass-through costs) skal også identificeres, se også TPG 7.61. Omkostningsbasen skal ikke indeholde omkostninger, som kan henføres til en in-house aktivitet, som udelukkende gavner virksomheden der udfører serviceaktiviteten (fx aktionærudgifter).

Omkostninger som udelukkende vedrøre ét koncernselskab skal fjernes fra omkostningsbasen, så de tilbageværende omkostninger i omkostningsbasen vedrører den pågældende kategori af interne serviceydelse med lav værdi, som leveres til flere andre servicemodtagere i koncernen.

Omkostningsbasen for den pågældende kategori af interne serviceydelse med lav værdi allokeres til de koncernselskaber, som har fordel af den udførte serviceydelse. Koncernen skal vælge en eller flere allokeringsnøgler, som skal benyttes på følgende måde: De(n) valgte allokeringsnøgler, skal afspejle omkostningernes forventede fordel hos servicemodtageren og bruges på samme måde overfor alle servicemodtagerne i den pågældende servicekategori. Som eksempel kan nævnes, at IT serviceydelser i nogle tilfælde kan allokeres baseret på servicemodtagernes forholdsmæssige andel af IT brugere. I nogle tilfælde kan servicemodtagernes omsætningsandel bruges som allokeringsnøgle. Valg af allokeringsnøgler vil afhænge af de faktiske forhold og omstændigheder i den konkrete sag. I TP dokumentationen skal selskabet derfor begrunde, hvorfor den valgte allokeringsnøgle giver en omkostningsallokering til servicemodtagerne, der svarer til hver af servicemodtagernes fordele herved.

Mark-up på allokerede omkostninger

Ved fastlæggelse af en armslængde betaling for de leverede interne serviceydelser med lav værdi skal serviceyderen tillægge en 5 % avance (mark-up) på alle omkostningerne i omkostningspuljen, med undtagelse af videre faktureringsomkostninger (pass-through costs), hvilket sker i henhold til TPG 2.93 og 7.34.

Avancetillægget på 5 % skal anvendes for alle kategorier af leverede interne serviceydelser med lav værdi. Mark-up procenten skal ikke underbygges af et benchmark studie.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.