C.D.11.11.1.3.1 OECD's metode for opgørelse af indkomst
2008- og 2010-rapporternes indhold
OECD udgav i 2008 en rapport om indkomstopgørelsen i faste driftssteder: "Report on the Attribution of Profits to Permanent Establishments 17 July 2008" (PE-rapporten) der beskriver, hvordan indkomsten i et fast driftssted skal opgøres. 2008-rapporten beskriver armslængdeprincippet i den tidligere artikel 7, og giver, i den udstrækning den ikke er i strid med 2008-kommentaren til artikel 7, retningslinjer for anvendelsen af armslængdeprincippet i den tidligere artikel 7.
Som følge af revisionen af artikel 7 i 2010, udgav OECD i 2010 en opdateret udgave af rapporten. 2010-rapporten indeholder vejledning for forståelsen af art. 7 i modeloverenskomsten fra og med 2010.
Rapporterne er opdelt i fire dele:
- Del I indeholder generelle betragtninger for indkomstopgørelsen i faste driftssteder.
- Del II omhandler særlige hensyn for anvendelse af The Authorised OECD Approach (AOA) på bankers faste driftssteder.
- Del III behandler særlige hensyn for The Authorised OECD Approach (AOA) anvendelse på faste driftssteder af foretagender, der beskæftiger sig med global handel med finansielle instrumenter.
- Del IV omhandler særlige hensyn for anvendelse af The Authorised OECD Approach (AOA) på forsikringsvirksomheders faste driftssteder.
Afsnit D-2 og D-3 i Del I i PE-rapporten af både 2008 og 2010, beskriver den af OECD godkendte to-trins metode AOA'en for opgørelse af indkomst i et fast driftssted.
The Authorised OECD Approach (AOA)
AOA'en er en metode til at fastlægge den indkomst, der kan henføres til et fast driftssted.
AOA'en indeholder to trin. Se herom afsnit C.D.11.11.1.3.2 OECD's to trins metode. Ved AOA'en fastlægges funktioner, aktiver og risici i hovedkontor og fast driftssted.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil