A.C.2.1.2.1.6.2.1 Juridiske personer – hovedregel
Juridiske personer - bortset fra dødsboer omfattet af DBSL (dødsboskatteloven) - skal give Skatteforvaltningen de oplysninger, der er nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2, senest 6 måneder efter indkomstårets udløb.
Se SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen viderefører den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 2, 1. pkt., med den ændring som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til.
Bemærk
Bestemmelsen indeholder nu den præcisering, at dødsboer omfattet af DBSL (dødsboskatteloven) ikke er omfattet af SKLs oplysningsfrist. Det skyldes, at DBSL (dødsboskatteloven) indeholder særlige frister for boernes indgivelse af indkomstoplysninger til Skatteforvaltningen.
Det fremgår videre af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at der ikke på samme måde som ved fysiske personer er behov for i bestemmelsen at præcisere, om oplysningsfristen angår skattepligtige omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 8 eller SKL (skattekontrolloven) § 5. Juridiske personer vil som udgangspunkt være omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5.
Visse foreninger omfattet af erklæringsordningen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 15, stk. 2, vil dog kunne indgive en særlig erklæring til Skatteforvaltningen til opfyldelse af oplysningspligten. Også for sådanne foreninger gælder SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 1.
Eksempel
Oplysningsfristen kan illustreres ved følgende eksempel:
Udløber eksempelvis indkomståret (regnskabsåret) den 31. december, er oplysningsfristen den 30. juni og ikke den 1. juli. Går regnskabsåret fra 1. juli til følgende 30. juni, er oplysningsfristen den følgende 31. december.
Udløber indkomståret i perioden fra og med den 1. februar til og med den 31. marts, skal oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 gives senest den 1. september samme år.
Se SKL (skattekontrolloven) § 12, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 4, stk. 2, nr. 2 pkt. med den redaktionelle ændring, at tidsperioden er præciseret.
Har den skattepligtige ændringer til den årsopgørelse, som dannes på baggrund af de afgivne oplysninger efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse af ansættelsen kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 eller 27.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil