Kan man give samtykke til et tvangsindgreb?
A.C.1.5.5 Samtykke fra den mistænkte
Indhold
Dette afsnit beskriver, at en part kan give samtykke til fravigelse af reglerne efter RSL § 9, stk. 1 og stk. 3.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Formål
- Formkrav
- Tilbagekaldelse af samtykke.
Regel
En mistænkt kan give samtykke til, at reglerne i RSL § 9 fraviges. Se RSL § 9, stk. 4.
Det er i situationer, hvor en enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse eller over for tredjemand med henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for en straffesag mod "hovedmanden", og hvor tvangsindgrebet som udgangspunkt alene ville kunne gennemføres efter reglerne i retsplejeloven.
Folketingets Ombudsmand har i Udtalelse 2018-30. Panama Papers - SKATs indhentelse af oplysninger og mistankevurdering efter retssikkerhedsloven pkt. 5, udtalt sig om SKATs tidligere samtykkeerklæring. >Skatteforvaltningen anvender nu denne samtykkeerklæring.<
Formål
Bestemmelsen har til formål, at en mistænkt med sit samtykke kan tillade, at der gennemføres et tvangsindgreb over for vedkommende og/eller over for tredjemand med henblik på at tilvejebringe oplysninger til brug for behandlingen af en straffesag.
Bemærk
Der kræves stadig den fornødne kontrolhjemmel.
Formkrav
Samtykket skal være skriftligt, og skal meddeles på et frivilligt , specifikt og informeret grundlag.
Skatteyderen kan til enhver tid tilbagekalde sit samtykke. Der gælder ikke noget krav om skriftlighed eller andre formkrav for tilbagekaldelsen.
Bemærk
Hvis en kontrol gennemføres på baggrund af et samtykke, skal den ske efter reglerne i RSL §§ 2-8.
Tilbagekaldelse af samtykke
En mistænkt kan til enhver tid tilbagekalde sit samtykke. Der er ingen formkrav til tilbagekaldelsen af et samtykke. Tilbagekaldelsen kan også ske mundtligt.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil