Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

A.B.1.2.3.15 Årlige indberetninger af pengeinstitutters mv. videregivelse af beløb vedrørende gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et investeringsinstitut

Indhold

Dette afsnittet handler om indberetningspligten vedrørende videregivelse af beløb vedrørende gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et pengeinstitut.

Afsnittet indeholder:

    • Regel
    • Hvem skal foretage indberetningen
    • Hvilke oplysninger skal indberettes
    • Bemyndigelse
    • Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.

Regel

Efter SIL § 15 a, skal pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, forvaltere af alternative investeringsfonde, finansielle rådgivere og investeringsrådgivere, som videregiver beløb til kunder, som følge af at det pågældende pengeinstitut m.v. har modtaget gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et investeringsinstitut, hvert år indberette de oplysninger, som er nævnt i bestemmelsens stk. 2.

Forsætlig eller grov uagtsom manglende rettidig indberetning vil kunne straffes med bøde efter SIL § 59, stk. 1, nr. 3.

Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1130 af 11. september 2018, og træder i kraft den 1. januar 2020, jf. bekendtgørelse nr. 711 af 2. juli 2019.

Hvem skal foretage indberetningen

Efter lov om finansiel virksomhed § 46 b, må pengeinstitutter, fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber, der har tilladelse som værdipapirhandler efter § 9, stk. 1, jf. § 10 i lov om finansiel virksomhed, når de yder skønsmæssig porteføljepleje eller yder investeringsrådgivning på uafhængigt grundlag, ikke modtage og beholde gebyrer, provisioner eller andre penge- og naturalieydelser, der betales af en tredjemand eller en person, som handler på tredjemands vegne, i forbindelse med leveringen af den pågældende tjenesteydelse til instituttets eller selskabets kunder. Omfattet af bestemmelsen er også realkreditinstitutter, som leverer investeringsrådgivning på uafhængigt grundlag, jf. § 46 a i lov om finansiel virksomhed. Disse provisioner m.v. skal efter bestemmelserne hurtigst muligt videregives til kunden. Tilsvarende regulering gælder for forvaltere af alternative investeringsfonde efter lov om forvaltere af alternative investeringsfonde § 19 b.

Endvidere er også finansielle rådgivere og investeringsrådgivere underlagt en forpligtelse til i forbindelse med uafhængig rådgivning at videregive provisioner til kunder efter § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere.

Når et pengeinstitut, et fondsmæglerselskab m.v. i forbindelse med levering af skønsmæssig porteføljepleje eller investeringsrådgivning på uafhængigt grundlag har modtaget provisioner m.v. fra en tredjepart, som i henhold til § 46 b i lov om finansiel virksomhed, §19 b i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde eller § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere og boligkreditformidlere skal videregives til kunden, modtager kunden et beløb, som skal beskattes, som enten aktieindkomst eller som kapitalindkomst, afhængigt af om beløbet knytter sig til en investering i et investeringsinstitut, hvor afkastet beskattes som henholdsvis aktieindkomst eller som kapitalindkomst.

Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, forvaltere af alternative investeringsfonde, finansielle rådgivere og investeringsrådgivere, er med SIL § 15 a pålagt en pligt til at indberette det videregivne beløb.

Hvilke oplysninger skal indberettes

Efter SIL § 15 a skal indberetningen omfatte:

1) Oplysninger om den, der foretager indberetningen.

2) Oplysninger om kunden.

3) Størrelsen af det videregivne beløb.

>4) Om beløbet vedrører investering i en aktie eller et investeringsbevis omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 19 C eller 22 eller af aktieavancebeskatningslovens § 19 b eller 21, hvis kunden er en fysisk person.<

>Som følge af lov nr. 813 af 9. juni 2020 om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven og skatteindberetningsloven er der sket en konsekvensændring af de bestemmelser der henvises til i SIL.<

Bemyndigelse

Efter SIL § 15 a, stk. 3, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Det der kan fastsættes nærmere regler om, er regler der nærmere definerer de oplysninger, der skal indberettes.

Bemyndigelsen er udnyttet i § 31 a i skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB), jf. bekendtgørelse nr. 888 af 15. juni 2020 om skatteindberetning mv..

Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.

I henhold til SIB § 31 a, skal indberetning efter SIL § 15 a, omfatte oplysninger om:

1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.

2) Ejerens identitet, jf. § 3.

3) Arten af værdipapiret med henblik på at fastlægge, om der er tale om aktie- eller kapitalindkomst, herunder om værdipapiret er optaget til handel på et reguleret marked.

4) Størrelsen af det videregivne beløb.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.