Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

A.A.8.4.3 Afskæring af genoptagelse af vurderinger foretaget efter tidligere regler og overgangsreglerne i ejendomsvurderingsloven fra og med den 1. november 2020

>Ved lov nr. 1061 af 30. juni 2020 er § 33 b indsat i skatteforvaltningsloven. Det følger af SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b, stk. 1 og 2, at Vurderingsstyrelsen fra og med den 1. november 2020 ikke af egen drift kan varsle genoptagelse eller revision af vurderinger foretaget efter EVL §§ 87 og 88 eller efter den tidligere gældende VUL, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 33, 33 a eller 34.

Vurderingsstyrelsen kan heller ikke genoptage de nævnte vurderinger på baggrund af en anmodning om genoptagelse, der er modtaget den 1. november 2020 eller senere. Vurderingsstyrelsen er dog fra og med den 1. november 2020 berettiget til at varsle genoptagelse eller revision af sådanne vurderinger, der er anmodet genoptaget inden den 1. november 2020. Det følger af SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b, stk. 3. 

Fra og med den 1. november 2020 afskæres tidligere og nuværende ejendomsejere således fra at anmode om genoptagelse af vurderinger, som er foretaget eller foretages efter reglerne i EVL §§ 87 og 88 eller efter den tidligere gældende VUL. Ejendomsejerne kan dog til og med den 31. oktober 2020 anmode om genoptagelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 af de nævnte vurderinger. Anmodninger om genoptagelse, der enten er under behandling eller er indgivet pr. 31. oktober 2020 vil således blive færdigbehandlet efter hidtil gældende regler.

SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b påvirker endvidere ikke ejendomsejernes mulighed for at klage, når der åbnes for klageadgangen for videreførte ejerboligvurderinger og -omvurderinger foretaget fra og med 2013 og frem og for vurderinger og omvurderinger af andre ejendomme for 2014 og frem. Se afsnit H.A.12 Overgangsregler om klage over de første nye vurderinger og de historiske vurderinger.

Afskæringen af adgangen til genoptagelse omfatter alle vurderinger, både almindelige vurderinger, der er foretaget som egentlige vurderinger eller ved videreførelse, og omvurderinger, der er foretaget efter reglerne i EVL §§ 87 og 88 eller efter den tidligere gældende VUL, dvs. alle vurderinger, der er foretaget eller foretages i det gamle vurderingssystem.

Det er alle adgange til at varsle genoptagelse og revision af egen drift efter reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) kapitel 12, der afskæres. Vurderingsstyrelsen er således fra og med den 1. november 2020 afskåret fra af egen drift at varsle genoptagelse eller revision efter SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 33, 33 a og 34.

Med SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b er også muligheden for at rette fejlramte ejendomsværdiskattestop- og grundskatteloftsværdier blevet fjernet. Dog kan der med virkning for fremtidige vurderinger fastsættes nye ejendomsværdiskattestop- og grundskatteloftsværdier, hvis disse som følge af særlige omstændigheder er ansat for lavt. Se afsnit H.A.7.6 Tilbageregning, hvis ejendomsværdi eller grundværdi som følge af særlige omstændigheder er ansat for lavt om EVL § 43.

Vurderingsstyrelsen vil udsende et præciserende styresignal om SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b på www.skat.dk, i hvilket der dels vil blive redegjort for fristen for at anmode om genoptagelse og kravene til en sådan anmodning, herunder om betingelserne for genoptagelse, dels vil blive vejledt om, hvordan ejendomsejerne kan finde ud af, om der er fejl i netop deres vurderinger, der kan foranledige, at de bør overveje at anmode om genoptagelse. Endvidere vil der blive vejledt om de nye regler på Vurderingsstyrelsens hjemmeside www.VURDST.dk.

Baggrunden for SFL (skatteforvaltningsloven) § 33 b er, at der er væsentlige udfordringer med behandlingen af sagskomplekser i det gamle vurderingssystem. Bestemmelsen skal sikre, at det nye ejendomsvurderingssystem kommer godt fra start, og at der skabes sikkerhed for boligejerne om, at de ikke mødes med gamle krav fra myndighederne.

Af denne grund er Vurderingsstyrelsen heller ikke forpligtet til af egen drift at gennemgå de kompensationer, der beregnes efter reglerne om en tilbagebetalingsordning i EVL kapitel 13, før disse meddeles til ejendomsejerne. Hvis Vurderingsstyrelsen bliver opmærksom på, at kompensation er beregnet på grundlag af vurderinger, der er behæftet med væsentlige fejl, vil Vurderingsstyrelsen dog være berettiget til at udtage de nævnte vurderinger eller ejendommen af tilbagebetalingsordningen efter EVL § 64, stk. 3. Se også afsnit C.H.4 Tilbagebetalingordningen om tilbagebetalingsordningen.<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.