Hvordan foretages en risikovurdering?
J.A.8.7.2.1 Hvad skal risikovurderingen som minimum indeholde?
Risikovurderingen skal foretages med udgangspunkt i hele spiludbyderens forretningsmodel. Dette betyder, at spiludbyderen ud fra en helhedsbetragtning skal identificere de risikofaktorer, der er eller kan være forbundet med den pågældende virksomhed i relation til hvidvask eller terrorfinansiering. Risikovurderingen skal baseres på en analyse af bl.a.:
- Spiludbyderens kundetyper.
- Spiludbyderens produkter.
- Leveringskanaler, dvs. den måde, som spiludbyderen stiller sine produkter til rådighed for kunderne på (fysisk fremmøde, internet, apps osv.)
- Forretnings- og transaktionsomfang.
- Geografiske risici.
Se også
- Afsnit J.A.8.7.5 Kundekendskabsprocedurer om kundekendskabsprocedurer
De oplistede risikofaktorer er nævnt i § 7, stk. 1, 2. pkt., og er ikke udtømmende, hvorfor spiludbyderen i fornødent omfang skal identificere andre for spiludbyderen relevante risikofaktorer.
Risikovurderingens omfang vil afhænge af spiludbyderens forretningsmodel og skal således være proportional med spiludbyderens risikofaktorer, størrelse og forretningsomfang. Den skal afspejle alle dele af forretningsmodellen og afdække de beskrevne risici, ligesom den skal være underbygget med relevante data. Disse data kan hidrøre fra inddragelse af den nationale og den supranationale risikovurdering, spiludbyderens egne erfaringer, samarbejde med myndigheder og lignende.
Spiludbyderen skal fx i sin vurdering af, hvorledes et produkt indebærer en risiko for hvidvask eller finansiering af terrorisme, benytte den nationale og supranationale risikovurdering af de specifikke spiltyper og på den baggrund vurdere og dokumentere spillets indflydelse på udbyderens risikoprofil.
Se også
- Afsnit J.A.8.7.1.3 Nationale og supranationale risikovurderinger om den nationale og supranationale risikovurdering
Spiludbydere kan med fordel ligeledes benytte andre vurderinger.
Endvidere kan det være formålstjenligt for spiludbyderen at benytte FATF’s relevante typologirapporter, som er oplistet nedenfor:
- FATF’s Risk-Based Approach Guidance for Casinos – Rapport om, hvordan onlinekasinoer og landbaserede kasinoer kan anvende en risikobaseret metode til at foretage en vurdering af spillere mv. for at forebygge og forhindre hvidvask af penge og finansiering af terrorisme.
- FATF’s Vulnerabilities of Casinos and Gaming Sector - Rapport om kasinosektoren, hvori risikomomenter i kasinosektoren specificeres. Rapporten angår landbaserede kasinoer, men flere risici er også til stede i onlinekasinobranchen.
- Risk-Based Approach Guidance for prepaid cards, mobile payments and Internet-based payment services – Rapport om forudbetalte kort, mobile betalinger og internetbaserede betalingsmetoder.
Der er links til ovenstående rapporter på Spillemyndighedens hjemmeside under afsnittet ”Bekæmpelse af hvidvask”.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil