Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<<  

J.A.19.4.2 Retningslinjer for, hvornår blokering kan ske

Indhold

Dette afsnit handler om internet- og betalingsblokering, herunder hvad der forstås ved internetblokering, hvem der skal foretage internetblokering, og hvornår Spillemyndigheden kan henstille om internetblokering.

Afsnittet indeholder følgende emner:

  • Internetblokering
  • Betalingsblokering

Internetblokering

Regel

Transmission af information på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke tilladt.

Se SPILL § 65.

Reglen gælder ikke ved ulovligt udbud af spil på Grønland.

Hvad forstås ved "internetblokering"?

Internetblokering er en teknisk foranstaltning, der skal forhindre spillere i at tilgå ulovlige spillesider på internettet.

Internetblokering betyder, at der bliver etableret en DNS (Domain Name System)-blokering mod et bestemt internetdomæne.

Hvem skal foretage internetblokering?

Det er ulovligt for internetudbydere at formidle internetadgang til ulovlige spilsystemer. Transmissionsforbuddet omfatter kun de internetudbydere, som udbyder internet til en bredere kreds af kunder. Det er derimod ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet til en begrænset eller lukket kreds af personer, herunder hoteller, restaurationer, uddannelsesinstitutioner mv.

Se SPILL § 65.

Hvornår kan Spillemyndigheden henstille om internetblokering?

Spillemyndigheden identificerer de spiludbydere, der ulovligt måtte henvende sig til det danske marked.  I de tilfælde, hvor det er muligt at identificere spiludbyderen, sender Spillemyndigheden en henstilling til de enkelte spiludbydere om at stoppe deres ulovlige spilvirksomhed på det danske marked.

Hvis spiludbyderen ikke efterkommer henstillingen, vil Spillemyndigheden tage kontakt til danske internetudbydere for at få blokeret spiludbyderens hjemmeside, således at danske spillere forhindres i at bruge hjemmesiden.

Spillemyndigheden vil informere de pågældende internetudbydere om, hvilke internetdomæner der efter Spillemyndighedens opfattelse indeholder ulovligt udbud af spil.

Informationen vil have form af en henstilling. Baggrunden for Spillemyndighedens henstilling er, at internetudbyderne ikke nødvendigvis har kendskab til hvilke spiludbydere, der er ulovlige. Internetudbydere har ikke pligt til løbende at kontrollere, om der formidles internetadgang til og fra en spiludbyder, der overtræder dansk lovgivning.

I de tilfælde, hvor en internetudbyder har modtaget en henstilling fra Spillemyndigheden, kan internetudbyderen undgå at overtræde loven ved at etablere en DNS-blokering (internetblokering) i forhold til det pågældende internetdomæne.

Hvis internetudbyderen ikke følger henstillingen, kan Spillemyndigheden søge bestemmelsen håndhævet ved nedlæggelse af forbud i byretten.

Se reglerne i retsplejelovens kapitel 40.

Spillemyndigheden underretter internetudbyderen, hvis der fra et internetdomæne ikke længere udbydes spil i strid med dansk lovgivning. Dette medfører, at internetudbyderen kan ophæve DNS-blokeringen.

Bemærk

Bliver der nedlagt forbud, betyder dette, at den pågældende handling ikke må foretages. Følges forbuddet ikke, kan dette straffes med bøde eller fængsel.

Se også

  • Afsnit J.A.2.1 om spillelovens geografiske anvendelsesområde, hvis du vil vide mere om, hvornår et spil er rettet mod Danmark.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre 

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt
evt. tilhørende SKAT-meddelelse
Afgørelsen i stikord Yderligere kommentarer
Byretsdomme
SKM2014.307.BR

Sagen vedrører 5 hjemmesider, som i strid med spilleloven udbød spil her i landet uden tilladelse fra Spillemyndigheden.

Internetudbyderen formidlede adgang til de pågældende hjemmesider.

Spillemyndigheden nedlagde påstand om, at der blev meddelt forbud mod, at internetudbyderen formidlede adgang til de pågældende hjemmesider, og at det blev internetudbyderen påbudt at etablere blokering af hjemmesiderne.

Allerede fordi de pågældende hjemmesider var på dansk, lagde retten til grund, at der var tale om udbud af spil i Danmark, jf. SPILL § 2, stk. 1. Da der ikke forelå tilladelse fra Spillemyndigheden, var det ulovligt, at spilleudbyderne udbød spil her i landet.

Det var derfor i strid med SPILL § 65, at internetudbyderen formidlede adgang til de pågældende hjemmesider. Da de øvrige betingelser for meddelelse af forbud og påbud også var opfyldt, fulgte retten Spillemyndighedens påstand.

Betalingsblokering

Spillemyndigheden har mulighed for at iværksætte en betalingsblokering ved ulovlige transaktioner. Betalingsblokering er et retligt middel til at forhindre pengeoverførsler til og fra en ulovlig spiludbyder.

Se SPILL § 65.

Reglen gælder ikke ved ulovligt udbud af spil på Grønland.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.