J.A.11.11.6.1 Bistand fra tredjemand
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Betingelserne for brug af bistand til indhentning af oplysninger (J.A.11.11.6.1.1 Betingelserne for brug af bistand til indhentning af oplysninger)
- Øvrige krav ved brug af bistand (J.A.11.11.6.1.2 Øvrige krav ved brug af bistand)
- Koncerner (J.A.11.11.6.1.3 Koncerner)
Udbydere af spil kan vælge at overlade det til en tredjemand at opfylde hvidvasklovens krav om gennemførsel af kundekendskabsprocedurer ved at indhente identitetsoplysninger om de spillere, der er registreret som kunder hos spiludbyderen.
Det er den, der etablerer kundeforholdet – altså spiludbyderen – der er ansvarlig for, at reglerne og forpligtelserne i hvidvaskloven overholdes. De oplysninger, det kan overlades tredjemand at indhente, er begrænset til oplysninger efter hvidvasklovens § 11, stk. 1, nr. 1-4. Spiludbyderen skal derfor selv indhente oplysninger, der supplerer dem, som tredjemanden har tilvejebragt og i tillæg hertil gennemføre øvrige relevante skærpede foranstaltninger. En tredjemand kan godt bistå med oplysning om, at en spiller er en politisk eksponeret person. Se hvidvasklovens §§ 17-19.
De identitetsoplysninger, der som minimum skal indhentes, er kundens
- navn og
- CPR-nummer (eller lignende, hvis kunden ikke har et CPR-nummer)
Såfremt en kunde ikke har CPR-nummer eller lignende, skal der indhentes oplysninger om kundens fødselsdato.
Udgangspunktet er, at kunden selv skal levere identitetsoplysningerne. Ved udbud af spil er det ikke tilstrækkeligt, at kunden alene oplyser CPR-nummer, og spiludbyderen herefter selv indhenter navn i CPR-registret.
Se hvidvasklovens § 22.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil