J.A.11.11.1 Hvidvaskloven
Indhold
Afsnittet indeholder:
- EU-direktiv (J.A.11.11.1.1 EU-direktiv)
- Bekendtgørelser (J.A.11.11.1.2 Bekendtgørelser)
- Nationale og supranationale risikovurderinger (J.A.11.11.1.3 Nationale og supranationale risikovurderinger)
Lovbekendtgørelse nr. 930 af 6. september 2019 om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven) regulerer spiludbyderes forpligtelser på hvidvaskområdet.
Reglerne i hvidvaskloven skal medvirke til bekæmpelse af kriminalitet ved at
- begrænse mulighederne for misbrug af spilbranchen til hvidvask af penge og finansiering af terrorisme,
- lette politiets efterforskning af kriminalitet, samt
- hindre tilbageførelsen af kriminelt udbytte i den legitime samfundsøkonomi.
Reglerne er risikobaserede. Det vil sige, at de landbaserede kasinoer skal tilrettelægge interne forretningsgange ud fra deres respektive forretningsmodeller og de risici, der vurderes at være for, at spiludbyderen kan blive misbrugt til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
En risikobaseret tilgang kræver, at spiludbyderen har en god forståelse for de risici, der er, og at de er i stand til at udøve sund dømmekraft. Dette kræver opbygning af ekspertise, eksempelvis gennem uddannelse, vejledning, professionel rådgivning og "learning by doing".
Spiludbyderen er forpligtet til at underrette Hvidvasksekretariatet, som er en særlig enhed hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), eksempelvis om kunder, der har økonomiske midler, hvor det ikke umiddelbart kan forklares, hvorfra midlerne stammer, også selvom gennemførsel af transaktionen ikke umiddelbart vil medføre, at penge bliver vasket hvide.
Hvidvasklovens § 3 indeholder en definition af, hvad der forstås ved hvidvask. Hvidvasklovens definition af hvidvask skal forstås i sammenhæng med straffelovens § 290 om hæleri og § 290 a om hvidvask. Der er ikke nogen bagatelgrænse for, hvornår et forhold er omfattet af definitionen af hvidvask. Finansiering af terrorisme defineres ligeledes i hvidvaskloven. Definitionen er overensstemmende med definitionen af terrorisme i straffelovens § 114 b, for så vidt angår handlinger, der er omfattet af straffelovens § 114.
Se hvidvasklovens § 3 og § 4.
Se STRFL § 114, § 114 b, § 290 og § 290 a.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil