Til forside
tax.dk - skat og afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< indholdsfortegnelse >>

H.A.6.1.5 Privatretlige servitutters betydning for vurderingen

Indhold

Dette afsnit handler om, hvilken betydning privatretlige servitutter har for vurderingen.

Afsnittet indeholder:

  • Hovedregel
  • Undtagelse - bygninger på fremmed grund
  • Undtagelse - rettigheder givet til en ejendom til fordel for en anden
  • Principiel dom om forskel på værdi for tjenende og herskende ejendom
  • Afgrænsning mellem en offentligretlig eller en privatretlig forpligtelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Hovedregel

Den almindelige regel er, at der ved vurderingen ses bort fra rettigheder og pligter af privatretlig karakter.

Begrundelsen for denne regel er, at det ellers vil være muligt for ejerne at påvirke vurderingen ved at pålægge deres ejendom eller grund byrder, der virker værdiforringende.

Undtagelse - bygninger på fremmed grund

Hvis bygningerne på en grund ejes af en anden end grundens ejer, findes der to selvstændige ejendomme. Dette kaldes også bygninger på fremmed grund.

Bygningerne og grunden skal vurderes hver for sig, og ved ansættelsen af ejendomsværdien for begge ejendomme skal der tages hensyn til kontraktforholdet. Se VUL § 11.

Undtagelse - rettigheder givet til en ejendom til fordel for en anden

Hvis der er privatretlige servitutter, der er pålagt en ejendom til fordel for en anden ejendom, skal der tages hensyn til disse ved vurderingen af begge ejendomme.

Den ejendom, der har fordel af rettigheden kaldes den herskende ejendom og den ejendom, der giver en rettighed, kaldes den tjenende ejendom.

Den juridiske person, der har en rettighed i forhold til en ejendom er dermed påtaleberettiget, hvis servitutten/rettigheden ikke bliver overholdt.

Størrelsen af det tillæg, der gives den herskende ejendom, vil ikke nødvendigvis svare til fradraget i værdien for den tjenende ejendom.

For eksempel kan en bestemmelse om maksimal byggehøjde være af stor værdi for den herskende ejendom, men have mindre betydning for den tjenende ejendoms grundværdi og være helt uden betydning for dens ejendomsværdi.

Principiel dom om forskel på værdi for tjenende og herskende ejendom

Den første dom, der brød med princippet om symmetri mellem værdien af en privatretlig servitut ved vurderingen for den herskende og den tjenende ejendom var VLD af 9. september 1991; Skat 1991.19.1063.

Dommen fastslog, at der ved vurderingen af et areal skulle tages hensyn til en privatretlig servitut. Servitutten indeholdt et forbud mod udstykning og yderligere bebyggelse af arealet.

Ved vurderingen af den tjenende ejendom, der var begrænset af servitutten, skulle der tages hensyn til disse begrænsninger i vurderingen. Men for den ejendom, som var påtaleberettiget efter servitutten/den herskende ejendom, var servitutten ikke taget i betragtning ved vurderingen.

Afgrænsning mellem en offentligretlig eller en privatretlig forpligtelse

Når det skal afgøres, om en forpligtelse er offentligretlig eller privatretlig, kan man ikke udelukkende se på, hvem der er rettighedshaver i forhold til forpligtelsen.

En kommune kan således være påtaleberettiget i forhold til en privatretlig servitut.

Eksempler

  • En hjemfaldsdeklaration, hvor en kommune havde betinget sig en tilbagekøbsret til en forud fastsat pris efter udløbet af et bestemt antal år, blev anset for en privatretlig servitut. Det skyldtes, at hjemfaldsdeklarationen havde investeringsmæssige og ikke byplanmæssige formål. Se Skat 1989.11.864.
  • Via en såkaldt tilskudsdeklaration kan en kommune give lån til opførelse af boliger mod, at en eventuel værdistigning i forbindelse med et fremtidigt salg skal tilfalde bestemte almennyttige formål.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

VLD af 9. september 1991

Skat 1991.19.1063

En privatretlig servitut om forbud mod udstykning og yderligere bebyggelse blev taget i betragtning ved fastsættelsen af grundværdien.

Tidligere instans, kendelse ved LSR af 16. marts 1989.

Landsskatteretskendelser

LSR kendelse af 14. august 1989

Skat 1989.11.864

En servitut om hjemfaldspligt, der var tinglyst på et areal, var ikke af en sådan karakter, at der skulle tages hensyn til den ved vurdering. Hjemfaldspligten ansås ikke for en offentligretlig byrde. Kommunen optrådte som privatretlig aftalepartner.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:

BEREGNER
Skatteberegning 2020 som Excel-regneark
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.

Medlem af Skatterådet vil ikke fjerne anklage mod kronisk syg fra sin private hjemmeside, selvom klienten er let identificerbar
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.

Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.

Lej et værelse ud i din bolig
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.

Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.

Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

SKAT er blevet splittet op
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.

Udlejning af sommerhus
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

Omkostningsgodtgørelse til selskaber
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.

Kommuneskat 2020
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.

Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.