G.A.3.6.2.2.3.5 Nordisk toldaftale
>Indhold
Dette afsnit handler om den nordiske toldaftale, herunder inddrivelse af danske fordringer i udlandet i overensstemmelse med den nordiske toldaftale.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Skatter og afgifter mv. omfattet af aftalen
- Beløbsgrænse
- Forældelse
Lovgrundlag
Danmark har den 11. december 1981 indgået en fælles nordisk aftale om gensidig bistand i toldsager. Se bekendtgørelse nr. 92 af 23. september 1982 af aftale af 11. september 1981 med Finland, Island, Norge og Sverige om gensidig bistand i toldsager (den nordiske toldaftale).
Aftalen omfatter:
- Danmark
- Finland
- Island
- Norge
- Sverige
Aftalen omfatter ikke:
- Færøerne
- Grønland
- Svalbard
- Jan Mayen
Se den nordiske toldaftale artikel 14.
Ovennævnte stater i overensstemmelse med den nordiske toldaftales artikel 13 blevet enige om retningslinjer til gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale. Disse fremgår umiddelbart efter teksten for den nordiske toldaftales artikel 15 og har følgende titel: ”Retningslinier for gennemførelse og praktisering af aftalen af 11. september 1981 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om gensidig bistand i toldsager”.
Af retningslinjerne fremgår blandt andet hvilke fordringstyper, der er omfattede af aftalen, beløbsgrænsen for anvendelse af aftalen mv.
Fordringstyper omfattede af aftalen
Ifølge den nordiske toldaftales artikel 2, stk. 1, litra c, kan den nordiske toldaftale anvendes til gensidig bistand gennem toldmyndighederne i forhold vedrørende inddrivelse af fordringer og forkyndelser i forbindelse med gennemførelse af toldlovgivningen. For Danmarks vedkommende betyder det, at følgende fordringer er omfattede af den nordiske toldaftale:
- told og andre afgifter, der opkræves efter reglerne i toldloven (lov nr. 519 af 13. december 1972 med senere ændringer).
- afgifter og godtgørelser, der opkræves respektive udbetales efter reglerne i lov nr. 595 og lov nr. 596 af 22. december 1972 om administration af Det europæiske økonomiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer, frugt og gartneriprodukter m.v.
Se punkt 5 til retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale.
Det fremgår af punkt 3 til retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale, at følgende fordringstyper er ligestillet med ovenstående, og derfor også er omfattede af den nordiske toldaftale:
- morarenter samt restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told, skatter og andre afgifter indtil det tidspunkt, da fordringen blev overgivet til inddrivelse i inddrivelsesstaten.
- morarenter samt restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told, skatter og andre afgifter efter det tidspunkt, da fordringen blev overgivet til inddrivelse i inddrivelsesstaten, og for hvilke bistand fordres ved særskilt anmodning.
Beløbsgrænse
Anmodning om bistand til inddrivelse må kun fremsættes, såfremt det sammenlagte betalingskrav udgør mindst 1000 danske kroner, heri ikke indregnet eventuelle morarenter, restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told.
Se punkt 9 til retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale.
Forældelse
Efter den nordiske toldaftales artikel 10, stk. 4, 2. punktum, er det de forældelsesregler der gælder i inddrivelsesstaten for fordringer af tilsvarende art, som anvendes ved bistand til inddrivelse af fordringen efter den nordiske toldaftale.
Dog skal ansøgerstaten i anmodningen give oplysning om tidspunktet for, hvornår retten til at inddrive fordringen helt eller delvis forældes efter lovgivningen i ansøgerstaten. Se den nordiske toldaftales artikel 10, stk. 5.
<
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil