G.A.3.1.1.1.3.3 Tabeltræk efter § 10, stk. 1
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for afdragsordninger fastsat på basis af tabellen i xbekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige (inddrivelsesbekendtgørelsen) § 10, stk. 1.x
Afsnittet indeholder:
- xRegelgrundlagx
- Varsel om afdragsordning
- Aktuelle satser
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Se også
Se også afsnit G.A.3.1.1.1.3.2 Indkomstbegrebet om indkomstbegrebet vedrørende hvordan retstanceinddrivelsesmyndigheden (RIM) opgør den årlige indkomst, hvor RIM finder indkomstoplysningerne og hvilke oplysninger RIM benytter til indkomstberegningen.
Regelgrundlag
xRIM fastsætter det beløb, som skyldneren skal afdrage årligt med udgangspunkt i tabellen i inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1. RIM regulerer hvert år pr. 1. januar beløbsgrænserne for nettoindkomstintervallet. Satserne offentliggøres i en SKM-meddelelse. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 44.x
Hvis en skyldners nettoindkomst ikke overstiger den fastsatte nedre nettoindkomstgrænse, kan der som hovedregel ikke fastsættes afdragsordning eller træffes afgørelse om lønindeholdelse. >Der er dog i inddrivelsesbekendtgørelsens § 14 en særlig adgang til at foretage særskilt indeholdelse i løn m.v. for specifikke fordringstyper, hvor skyldners indkomst ikke overstiger den fastsatte nedre nettoindkomstgrænse. Se afsnit G.A.3.1.2.10 Særskilt lønindeholdelse for mere information om særskilt lønindeholdelse.<
Det månedlige beløb, som skyldneren skal afdrage, svarer til den beregnede årlige betalingsevne delt med 12 og afrundet nedad til nærmeste hele eller halve hundrede kroner. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 2.
Når afdragsordningen er fastsat efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 1, anses skyldneren for at have overladt et rimeligt rådighedsbeløb til sig og sin familie. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 3.
Varsel om afdragsordning
RIM skal skriftligt varsle skyldneren om, at der vil blive truffet afgørelse om en afdragsordning, medmindre det som følge af forudgående dialog med skyldner må anses for ubetænkeligt at træffe afgørelse uden xforinden at varsle skyldneren heromx. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, 3. pkt.
Hvad skal varslet indeholde?
Varslet skal angive
- den beregnede betalingsevne efter tabeltrækket i inddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 1,
- det beregnede månedlige afdrag efter inddrivelsesbekendtgørelsen § 10, stk. 2,
- hvilken nettoindkomst, der er lagt til grund ved beregning af betalingsevnen,
- hvilke fordringer, der er omfattet af varslet, og
- hvad den samlede gæld, der er omfattet af varslet er.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, 4. pkt.
Herudover skal varslet indeholde:
- xOplysning om, at skyldneren kan udfylde og indsende et udfyldt budgetskema, og at oplysningerne vil indgå i en betalingsevnevurdering.x
- xOplysning om frist på mindst 14 dage til indsendelse af budgetskemaet.x
- Oplysning om, at RIM efter fornyet varsel kan ændre afdragsbeløbet, hvis skyldners økonomiske forhold ændrer sig før eller efter iværksættelsen af afdragsordningen.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1, 5 og 6 pkt.
Hvordan forholder RIM sig efter et varsel
Hvis skyldner ikke indsender et budget |
Hvis skyldner ikke indsender budgetskemaet, kan RIM træffe en afgørelse om afdragsordning i overensstemmelse med varslet. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 7. RIM underretter straks skyldner om afgørelsen. Underretningen skal være skriftlig og angive gældens art og størrelse og tidspunkt for betaling af første afdrag. |
Hvis skyldner indsender budget |
Hvis skyldner indsender budgetskemaet, foretager RIM en betalingsevnevurdering på baggrund af budgettet >og vurderer, om denne skal trædes i stedet for den fastsatte afdragsordning efter tabeltræk.< Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 6. Se afsnit G.A.3.1.2.4.3 Betalingsevnevurdering om betalingsevnevurdering |
>Aktuelle satser
Skemaet nedenfor giver et overblik over de aktuelle satser for 2020. Se SKM2019.597.GÆLDST.
Ikke forsørgerpligt over for børn |
|
|
Forsørgerpligt over for børn |
Afdragsprocent |
Indkomstinterval per år |
Afdragsprocent |
Afdragsprocent |
5 % |
121.040 |
150.939 |
0 % |
6 % |
150.940 |
159.479 |
4 % |
7 % |
159.480 |
168.029 |
4 % |
8 % |
168.030 |
176.569 |
4 % |
9 % |
176.570 |
185.109 |
4 % |
10 % |
185.110 |
193.659 |
5 % |
11 % |
193.660 |
202.199 |
6 % |
12 % |
202.200 |
210.739 |
7 % |
13 % |
210.740 |
219.289 |
8 % |
14 % |
219.290 |
227.829 |
9 % |
15 % |
227.830 |
236.369 |
10 % |
16 % |
236.370 |
244.919 |
11 % |
17 % |
244.920 |
253.459 |
12 % |
18 % |
253.460 |
261.999 |
13 % |
19 % |
262.000 |
270.549 |
14 % |
20 % |
270.550 |
279.089 |
15 % |
21 % |
279.090 |
287.629 |
16 % |
22 % |
287.630 |
296.179 |
17 % |
23 % |
296.180 |
304.719 |
18 % |
24 % |
304.720 |
313.269 |
19 % |
25 % |
313.270 |
321.809 |
20 % |
26 % |
321.810 |
330.349 |
21 % |
27 % |
330.350 |
338.899 |
22 % |
28 % |
338.900 |
347.439 |
23 % |
29 % |
347.440 |
355.979 |
24 % |
30 % |
355.980 |
364.529 |
25 % |
31 % |
364.530 |
373.069 |
26 % |
32 % |
373.070 |
381.609 |
28 % |
33 % |
381.610 |
390.159 |
29 % |
34 % |
390.160 |
398.699 |
30 % |
35 % |
398.700 |
407.239 |
31 % |
36 % |
407.240 |
415.789 |
32% |
37 % |
415.790 |
424.329 |
33 % |
38 % |
424.330 |
432.869 |
34 % |
39 % |
432.870 |
441.419 |
35 % |
40 % |
441.420 |
449.959 |
36 % |
40 % |
449.960 |
458.499 |
37 % |
40 % |
458.500 |
467.049 |
38 % |
40 % |
467.050 |
475.589 |
39 % |
40 % |
475.590 |
og derover |
40 % |
<
Bemærk Forældre til børn under 18 år betragtes som forsørgere. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 8.
Fradrag af udgifter til offentlige transportmidler
>I 2020 kan månedlige udgifter til offentlige transportmidler ud over 790 kr. fradrages efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 19, stk. 4, nr. 3 og SKM2019.597.GÆLDST.<
Rådighedsbeløb
Efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 18, stk. 2, nr. 2, kan nettoudgifter til husstandens mindreårige hjemmeboende børn fradrages. Nettoudgifterne er den mængde af husstandens udgifter til pasning af barnet, udgifter til barnets særlige behov sammenlagt med et fastsat rådighedsbeløb, der til sammen overstiger husstandens indtægter i form af børne- og ungeydelse, børnetilskud, børnebidrag, børnepension og andre indtægter, der vedrører barnet og ikke hidrører fra barnets personlige formue eller selvstændige arbejdsindsats.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 21.
De ovenfor nævnte fastsatte rådighedsbeløb er afhængige af det hjemmeboende barns alder og udgør i >2020<:
- >1.780 kr<. om måneden for børn indtil det fyldte 2. år
- >2.280 kr<. om måneden for børn fra og med det fyldte 2. år og indtil det fyldte 7. år
- >3.280 kr.< om måneden for børn fra og med det fyldte 7. år og indtil det fyldte 18. år.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 21, stk. 3, nr. 4. Se yderligere de aktuelle satser for >2020 i SKM2019.597.GÆLDST.<
Efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 18, stk. 2, nr. 7, kan et fastsat rådighedsbeløb fratrækkes skyldnerens nettoindkomst.
>I 2020 <udgør dette fastsatte rådighedsbeløb >6.550 kr. <om måneden. Har skyldneren en ægtefælle eller samlever, forhøjes rådighedsbeløbet med >4.560 kr<. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 26 og >SKM2019.597.GÆLDST.<
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Afgørelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
SKM-meddelelser |
||
>SKM2019.597.GÆLDST< |
Offentliggørelse af beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for >2020<, jf. inddrivelsesbekendtgørelsens § 44. |
Denne SKM regulerer de gældende satser vedrørende bl.a. tabeltræk, fradrag af udgifter og rådighedsbeløb. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil