G.A.3.1.1.1.3.2 Indkomstbegrebet
Indhold
Fastsættelse af afdragsprocenten sker på baggrund af oplysninger fra indkomstregistret (eIndkomstdata). Afdragsprocenten er udtryk for, hvor stor en procentdel af skyldners indkomst, som skyldner skal afdrage om måneden til RIM.
Dette afsnit beskriver, hvordan restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM) opgør den årlige indkomst, hvor RIM finder indkomstoplysningerne og hvilke oplysninger RIM benytter til indkomstberegningen.
Afsnittet indeholder:
- Regelgrundlag
- Opgørelse af den årlige indkomst
- Hvorfra skal indkomstoplysningerne hentes?
- Anvendelse af data fra eIndkomst
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
>Regelgrundlag
Reglerne om hvilke indkomstoplysninger der anvendes i forbindelse med fastsættelse af afdragsordninger fremgår af bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige (inddrivelsesbekendtgørelsen). RIMs adgang til indsamling af oplysninger om personers nettoindkomst fremgår af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (gældsinddrivelsesloven) § 3, stk. 7, som er indsat ved lov nr. 298 af 22.03.2016 § 1, nr. 1.<
Opgørelse af den årlige nettoindkomst
Som hovedregel fastsætter RIM afdragsordninger i henhold til en beregnet betalingsevne, svarende til en procentdel (afdragsprocent) af skyldners årlige nettoindkomst (tabeltræk).
Den årlige indkomst opgøres som:
Den årlige indkomst |
|
Fratrukket |
|
= den årlige nettoindkomst |
xBemærk at indkomster som er fritaget for lønindeholdelse efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 17, indgår i opgørelsen af indkomsten og dermed i fastlæggelsen af skyldners betalingsevne.x
Ovenstående gælder jf. dog inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 6 og 11.
Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1.
Det månedlige beløb, som skal afdrages, svarer til den årlig beregnede betalingsevne delt med 12 og afrundet nedad til nærmeste hele eller halve hundrede kroner. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 2.
Hvorfra skal indkomstoplysningerne hentes?
RIM opgør en skyldners årlige nettoindkomst efter følgende princip:
-
Hovedregel: data fra indkomstregistret (eIndkomst). Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 4.
-
Undtagelse 1: data fra seneste årsopgørelse, hvis der ikke foreligger oplysninger i eindkomst om skyldners indkomst inden for de forudgående 3 måneder. Nettoindkomsten fastsættes i så fald til den personlige indkomst i seneste årsopgørelsen, med tillæg af positiv nettokapitalindkomst og med fradrag af summen af den beregnede bundskat, topskat, kommuneskat og kirkeskat, som er betalt eller skal betales af skyldner. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 5, 1 og 2.pkt.
-
Undtagelse 2: RIM kan fastsætte en afdragsordning med udgangspunkt i gældens størrelse, hvis der ikke er oplysninger om skyldners indkomst indenfor de seneste 2 indkomstår. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10 stk. 5, 3. pkt.
Anvendelse af data fra eIndkomst
RIM fastsætter som hovedregel en skyldners nettoindkomst på baggrund af data i eIndkomst, når hele skyldners indkomst er indberettet til indkomstregistret.
xTil beregningen af skyldners månedlige afdragsbeløb, anvender RIM den seneste måneds indkomst, som er tilgængelig for RIM på beregningstidspunktet, omregnet til årsindkomst ved at gange med 12. Den måned, som danner grundlag for beregningen findes således: xx
Hvis |
Så |
den seneste måneds indkomst afviger fra den forudgående måned, |
skal RIM anvende den måneds indkomst, hvor indkomsten er lavest. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 4 samt SKM2018.169.LSR & SKM2018.171.LSR . |
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsretskendelser |
||
SKM2015.718.ØLR |
Det daværende SKAT havde den 24. oktober 2011 truffet afgørelse om lønindeholdelse på baggrund af et varsel udsendt den 4. oktober 2011. Skyldner gjorde gældende, at kravene var forældet, da han modtog kontanthjælp fra den 3. oktober 2011, hvorfor SKAT ikke lovligt havde kunne foretage lønindeholdelse fra denne dato. SKAT gjorde gældende, at SKAT efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 8 (nu § 13) og SKM2009.20.SKAT træffer afgørelse om lønindeholdelse baseret på oplysninger fra indkomstregistret, og at seneste måneds indkomst efter praksis er udtræksmåned minus to måneder. I den konkrete sag var den relevante udtræksmåned således august 2011, hvor skyldner var registreret med lønindkomst. Østre Landsret fandt, at varsel og afgørelse om lønindeholdelse opfyldte kravene i inddrivelsesbekendtgørelsens § 8 (nu § 13) og lagde endvidere til grund, at det tidligst den 9. november 2011 blev indberettet til indkomstregistret, at skyldner modtog kontanthjælp. Landsretten fandt derfor ikke grundlag for at anse afgørelsen om lønindeholdelse for ugyldig. |
På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at en afgørelse om lønindeholdelse ikke bliver ugyldig, i de tilfælde, hvor en skyldners indkomst har ændret sig væsentligt i forhold til de oplysninger, som RIM anvender fra indkomstregisteret på beregningstidspunktet. |
Landskatteretskendelser |
||
SKM2018.171.LSR |
Skyldner havde svingende indkomst i løbet af året. Lønindeholdelsen blev stadfæstet, da SKAT havde brugt den laveste indkomst fra de sidste to måneder, som reglerne foreskriver. |
På baggrund af afgørelsen er det Gældsstyrelsens opfattelse, at RIM ved fastsættelse af en lønindeholdelsesprocent ved skyldnere med svingende indkomst skal anvende den laveste indkomst fra de seneste to måneder. |
SKM2018.169.LSR |
Da skyldnerens seneste månedlige indkomst før skat afveg fra den forudgående måneds indkomst før skat, anvendte SKAT den måned hvor indkomsten var lavest som grundlag for beregning af indkomst i forbindelse med fastsættelse af en afdragsordning. Landsskatteretten stadfæstede SKATs fremgangsmåde ved indkomstberegning som værende korrekt. |
Ligesom ovenfor ved SKM2018.171.LSR er det på baggrund af denne afgørelse Gældsstyrelsens opfattelse, at der ved fastsættelse af en lønindeholdelsesprocent ved skyldnere med svingende indkomst skal anvende den laveste indkomst fra de seneste to måneder. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil