Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

G.A.3.1.2.10 Særskilt lønindeholdelse

Indhold

Dette afsnit beskriver, hvordan RIM træffer afgørelse om særskilt lønindeholdelse overfor en skyldner.

Afsnittet indeholder:

  • Hvilke fordringstyper kan inddrives ved særskilt lønindeholdelse?
  • Hvilke indkomsttyper kan der ske særskilt lønindeholdelse i?
  • Varsel om lønindeholdelse
  • Hvornår kan RIM ændre en særskilt lønindeholdelse?
  • Henstand ved velfærdstruende omstændigheder
  • Modregning i overskydende beløb
  • Dækningsrækkefølge mv.
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Hvilke fordringstyper kan inddrives ved særskilt lønindeholdelse?

Der kan foretages særskilt lønindeholdelse til dækning af:

  • biblioteksgebyrer med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger, 
  • kontrolafgifter med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger omfattet af
    • færdselsloven (P-afgifter)
    • radio- og fjernsynsvirksomhed (afgift ved manglende tilmelding til licens)
    • jernbaneloven (afgift ved manglende billet "togbøde")
    • lov om trafikselskaber (afgift ved manglende billet "busbøde")
  • samt medielicens og TV-licens med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger (manglende betaling af den løbende licens).

Se gældsinddrivelseslovens § 10 a.

Hvilke indkomsttyper kan der foretages særskilt lønindeholdelse i?

Der kan foretages særskilt lønindeholdelse i alle A-indkomsttyper.

Reglerne i inddrivelsesbekendtgørelsens § 10, § 11, stk. 1, § 13, § 17 samt kapitel 7 gælder ikke for en særskilt lønindeholdelse. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 13.

Dette betyder, at der kan iværksættes særskilt lønindeholdelse med indtil 400 kr. pr. måned over for de skyldnere, der har en indkomst, der normalt er undtaget fra lønindeholdelse, fx. kontanthjælp, SU mv.

Varsel om lønindeholdelse

Skyldner skal varsles om, at RIM agter at iværksætte en særskilt lønindeholdelse. Varslet skal indeholde:

  • Den beregnede særskilte lønindeholdelsesprocent efter reglerne i inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 3, 1. og 2. pkt.
  • Hvilken indkomst, der er lagt til grund ved fastlæggelsen af denne særskilte lønindeholdelsesprocent
  • Oplysning om, at RIM kan ændre den særskilte lønindeholdelsesprocent, hvis indkomstforholdene ændrer sig før eller efter iværksættelsen af den særskilte lønindeholdelse.

Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 6.

Hvornår skal der ikke varsles?

I to forskellige situationer, kan RIM undlade at varsle en særskilt lønindeholdelse

  • Hvis skyldner ikke er tilmeldt folkeregistret og skyldner ikke har oplyst en adresse, hvortil breve kan sendes, og samtidig er fritaget fra at modtaget Digital Post fra det offentlige kan særskilt lønindeholdelse dog iværksættes uden varsel og underretning.
    Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 8.
  • Når skyldner i forvejen har fordringer, der er omfattet af en afgørelse om særskilt lønindeholdelse, kan RIM efterfølgende træffe afgørelse om særskilt lønindeholdelse uden varsel for yderligere fordringer med samme procentsats - eller en anden procentsats der udgør 400 kr. eller derunder, dog minimum 1 procent.
    Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 10.

Hvornår kan RIM ændre lønindeholdelsesprocenten ved særskilt lønindeholdelse?

For at sikre at den særskilte lønindeholdelse i videst muligt omfang rammer 400 kr., kan RIM uden varsel regulere i størrelsen på lønindeholdelsesprocenten, både i opad- og nedadgående retning. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 11.

Henstand ved velfærdstruende omstændigheder

Reglerne om betalingsevnevurdering gælder ikke for en særskilt lønindeholdelse. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 13.

Da den særskilte lønindeholdelse skal afholdes af en skyldners rådighedsbeløb, skal RIM i vurderingen af, om trangsbeneficiet i RPL § 509 overholdes, vurdere, om der overlades et beløb, så skyldneren kan opretholde en beskeden husførelse og levefod, efter at den særskilte lønindeholdelse er trukket.

Hvis RIMs vurdering viser, at skyldner udsættes for velfærdstruende omstændigheder, såfremt den særskilte lønindeholdelse iværksættes, kan der bevilliges henstand. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 9.

Se også

  • Afsnit G.A.3.2.2.1.3.2 Aktiver, der er undtaget fra udlæg.3 Trangsbeneficiet (beskedent hjem og beskeden levefod) om vurderingen efter RPL § 509
  • SKM2013.149.ØLR, hvorefter Østre Landsret fandt, at skyldner havde tilstrækkelig efter RPL § 509, da skyldner efter træk af særskilt lønindeholdelse havde et rådighedsbeløb på ca. 3.000 kr. om måneden og 3.200 kr. uden drift af bil. 

Modregning i overskydende beløb

Er der indeholdt mere til en særskilt lønindeholdelse, end der er nødvendigt til at dække de omfattede fordringer, kan det overskydende beløb anvendes til at dække anden gæld, for hvilken der kunne være truffet afgørelse om særskilt lønindeholdelse. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 14, stk. 12.

Dækningsrækkefølge mv.

De fordringer, der kan inddrives ved særskilt lønindeholdelse hører som udgangspunkt til kategorien ”andre fordringer” i dækningsrækkefølgen.

Dette betyder, at hvis en afgørelse om særskilt lønindeholdelse anvendes til dækning af flere fordringer, vil de inddrevne beløb dække fordringerne i den rækkefølge, de er modtaget hos RIM, således at den fordring, der er modtaget først, dækkes først

Se G.A.2.3 Dækningsrækkefølge. om dækningsrækkefølgen i gældsinddrivelseslovens § 4, >som senest blev ændret ved lov 1574 af 27. december 2019.<

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretten

SKM2013.149.ØLR

Østre Landsret fandt, at skyldner havde tilstrækkelig efter RPL § 509, da skyldner efter træk af særskilt lønindeholdelse havde et rådighedsbeløb på ca. 3.000 kr. om måneden og 3.200 kr. uden drift af bil. 

 Byretten

SKM2014.458.BR

A havde indbragt 2 afgørelser fra Landsskatteretten vedr. særskilt lønindeholdelse. Byretten fandt, at et månedligt rådighedsbeløb på 11.720 kr. i 2011 og 11.262 kr. i 2012 før den særskilte lønindeholdelse, var tilstrækkelig til at opretholde en beskeden levefod for husstanden, der bestod af 2 voksne og 1 barn.

Landsskatteretten

SKM2013.462.LSR

Særskilt lønindeholdelse med en procent på 4 blev stadfæstet. Landsskatteretten fandt, at RPL § 509 var iagttaget, da skyldner havde et rådighedsbeløb på 3.888 kr. før træk af den særskilte lønindeholdelse.  

SKM2013.457.LSR

En iværksat lønindeholdelse blev efter en konkret bedømmelse ophævet, idet et rådighedsbeløb på 3.368 ud fra en samlet vurdering af skyldners forhold ikke blev anset for tilstrækkeligt efter RPL § 509.

SKM2013.456.LSR

Efter en konkret vurdering, herunder særligt skyldners helbredsmæssige forhold og særlige behov, blev et rådighedsbeløb på 4.051,69 før stræk til en særskilt lønindeholdelse ikke anset for tilstrækkeligt efter RPL § 509.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.