F.A.31.6 VAB E, Fødevarer og foder af ikke-animalsk oprindelse
Indhold
Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.
Afsnittet indeholder:
- Formål og lovgrundlag
- Ressortmyndighed
- Import.
Formål og lovgrundlag
Formålet
På foder- og fødevareområdet er der indført importrestriktioner eller krav om intensiveret importkontrol for en række produkter af ikke-animalsk oprindelse. Disse produkter kan udgøre en sundhedsrisiko eller kan indeholde ikke EU-godkendt plante materiale. For disse produktgrupper er der krav om, at importsendingen skal kontrolleres af myndighederne, før sendingen kan overgå til fri omsætning i EU. Restriktionslovgivningen skal sikre menneskers og dyrs sundhed.
Lovgrundlaget
For området Fødevarer og foder af ikke-animalsk oprindelse gælder der en række Kommissions forordninger, gennemførelsesforordninger og afgørelser samt nationale bestemmelser. Se Fødevarestyrelsens lister over Ikke-animalske fødevarer under restriktion eller intensiveret, offentlig kontrol og importkontrollisten.
Ressortmyndighed
Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsens hjemmeside indeholder en nærmere beskrivelse af reglerne på området.
Import
Fødevarestyrelsen er den myndighed, der har ansvar for at udføre importkontrol af fødevarer og foder af ikke-animalsk oprindelse, og er endvidere forpligtet til at give Toldstyrelsen besked om frigivelse, når produktet er kontrolleret.
For de produkter, der er indført i importrestriktionen eller krav om intensiveret importkontrol, skal importøren anmelde sin varesending til Fødevarestyrelsen mindst 24 timer før ankomsten til Danmark. Importøren eller dennes repræsentant skal foretage forhåndsanmeldelsen af ikke-animalske partier på et CHED-D (Common Health Entry Document / Fælles Import dokument). Partierne frigives ligeledes på CHED-D'et.
Importøren eller dennes repræsentant skal udfylde CHED-D'ets del I, og Fødevarestyrelsen skal udfylde del II og evt. del III.
Toldstyrelsen undlader at frigive de kontrolpligtige sendinger, indtil importkontrollen er gennemført og Toldstyrelsen har modtaget frigivelsesattesten fra Fødevarestyrelsen.
Er der tale om foder af animalsk oprindelse eller fødevarer, er Fødevarestyrelsen også den kompetente myndighed, der sikrer at importbestemmelserne overholdes. Se afsnit F.A.31.2 VAB A,Veterinærkontrol af levende dyr og animalske produkter samt IUU kontrol Veterinærkontrol for levende dyr og animalske produkter.
Undtagelser
Toldekspeditionen kan, når der i forordningen er angivet et "ex" foran toldkoden, frigive varepartiet, hvis det kan dokumenteres, at partiet ikke er restriktionsprodukter og dermed ikke omfattet af reglerne.
Privat indførsel og vareprøver som importøren oplyser ikke skal anvendes til foder eller fødevarer, er ikke omfattet af reglerne. I tvivlstilfælde skal importøren sandsynliggøre, at partiet er til privat brug eller skal anvendes som vareprøve.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil