Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

F.A.16.1.6.1 Indgivelse af en toldangivelse

Bestemmelserne om indgivelse af en toldangivelse svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende regler. Se art. 64 i den hidtil gældende toldkodeks.

En toldangivelse kan således fra 1. maj 2016, som hidtil indgives af enhver person, som

  • kan forelægge de oplysninger, som er nødvendige for henførsel af en vare under den toldprocedure, som varerne angives til, herunder i form af en forenklet angivelse, og
  • kan frembyde eller lade varerne frembyde.

Hvis antagelsen af en toldangivelse medfører særlige forpligtelser for en bestemt person, skal angivelsen dog foretages af denne person eller af dennes repræsentant.

Ved person forstås en fysisk person, en juridisk person og enhver sammenslutning af personer, som ikke er en juridisk person, men som i henhold til EU-retten eller national ret anerkendes at have rets- og handleevne. Se EUTK art. 5, nr. 4).

Se EUTK art. 170, stk. 1.

Klareren, dvs. den person, der indgiver en toldangivelse i eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse indgives, skal være etableret inden for EU. Se EUTK art. 170, stk. 2 og art. 5, nr. 15).

Krav om etablering inden for EU gælder dog ikke for følgende klarere

  • personer, der indgiver en toldangivelse om forsendelse eller midlertidig import
  • personer, der lejlighedsvis indgiver en toldangivelse, bl.a. til særlige anvendelsesformål eller aktiv forædling, hvis toldmyndighederne finder det berettiget
  • personer, der er etableret i et land, der grænser op til EU, som frembyder varer for et toldsted beliggende på grænsen til det pågældende land, såfremt dette land giver gensidige fordele til personer etableret inden for EU.

Se EUTK art. 170, stk. 3.

En toldangivelse skal være attesteret. Se EUTK art. 170, stk. 4.

Ifølge de hidtil gældende regler har toldmyndighederne kunnet give tilladelse til, at toldangivelsen blev indgivet, inden varerne blev frembudt. Se art. 201, stk. 2 i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Tilladelse er ikke længere påkrævet, da toldangivelse nu kan indgives inden varerne frembydes for toldmyndighederne. Se EUTK art. 171.

I så fald behandler toldmyndighederne de angivne oplysninger før frembydelsen af varerne, særligt med henblik på risikoanalyse. Se DF art. 227.

Hvis varerne ikke frembydes indenfor 30 dage efter indgivelse af toldangivelsen, anses denne for ikke at være indgivet. Se EUTK art. 171.

Når en toldangivelse indgives inden varernes frembydelse kan toldmyndighederne tillade, at meddelelse om frembydelse sker i anden form end elektronisk, indtil de nationale importsystemer er opgraderet respektive det automatiske eksportsystem (AES) er taget i brug. Se DFO art. 17.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.