Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

F.A.16.1.3.1.3 Brev- og postforsendelser

Toldangivelse af brevforsendelser til fri omsætning

Ved brevforsendelser forstås breve, postkort, blindeforsendelser og tryksager, der ikke er pålagt told. Se DF art. 1, nr. 26.

Hvis brevforsendelser ikke er toldangivet til fri omsætning på anden måde, anses de for at være angivet til fri omsætning ved indpassage i EU, og modtageren anses for at være klarerer. Disse brevforsendelser anses for at være antaget og frigivet ved udlevering til modtageren. Se DF art. 138, litra e) i kombination med art. 141, stk. 2. og GF art. 220.

Hvis det ikke er muligt at levere en brevforsendelse til modtageren, anses toldangivelsen til fri omsætning for ikke at være indgivet. Brevforsendelsen anses for at være under midlertidig opbevaring, indtil der kan skal tilintetgørelse, reeksport eller anden bortskaffelse. Se GF art. 220, stk. 2

Toldangivelse for varer i postforsendelser til fri omsætning

Postforsendelser er defineret som, andre varer end brevforsendelser, der er anbragt i en postpakke eller et kolli og transporteres af en postvirksomhed eller på dennes ansvar i henhold til bestemmelserne i Verdenspostkonventionen, som blev vedtaget den 10. juli 1984 inden for rammerne af De Forenede Nationer. Se DF art. 1, nr. 24).

Postvirksomhed er defineret som en operatør, der er etableret i og udpeget af en medlemsstat til at yde den internationale tjeneste, der reguleres af Verdenspostkonventionen. Se DF art. 1, nr. 25).

Der vil blive indført særlige krav til oplysninger i toldangivelser for visse varer i postforsendelser, som dog først vil skulle anvendes fra det tidspunkt, hvor de nationale importsystemer er blevet opgraderet. Se DF art. 144, stk. 2, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 16.

Indtil datoerne for opgradering af de nationale importsystemer anses varer i postforsendelser for at være angivet og antaget til fri omsætning ved varernes frembydelse for toldmyndighederne, hvis

  • varerne er ledsaget af en CN22-angivelse/eller en CN23-angivelse eller af begge,

  • varernes værdi ikke overstiger 1.000 EUR,

  • der ikke indgives ansøgning om godtgørelse eller fritagelse for varerne, og

  • varerne ikke er genstand for forbud og restriktioner.

Se DF art. 144, stk. 2, 1. afsnit, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 16.

Postforsendelser af ringe værdi

Varer i postforsendelser, der er fritaget for told og andre afgifter i henhold til Rfo nr. 1186/2009 art 23 - 27, anses for angivet til fri omsætning ved frembydelse for toldmyndighederne, forudsat at de krævede oplysninger godkendes af disse myndigheder.

De omfattede varer er varer af ringe værdi, dvs. med enkelte undtagelser varer, hvis værdi ikke overstiger 80 kr., og gaver fra privatpersoner til privatpersoner, hvis værdi ikke overstiger 360 kr. Modtageren anses i disse tilfælde som klarerer og, hvor det er relevant, debitor, jf. DF art. 144, stk. 3, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 16.

Se DF art. 138, stk. 1 litra f) og sidste afsnit litra a) i kombination med art. 141, stk. 3. Sidste afsnit i DF art. 138 er indsat ved DFO art. 55, nr. 14).

Hvis det ikke har været muligt at levere en vare af ringe værdi til modtageren, anses toldangivelsen for denne, som ikke at være indgivet. De varer som ikke er blevet leveret, anses for at være under midlertidig opbevaring, indtil de bliver tilintetgjort, reeksporteret eller på anden måde bortskaffet. Se GF art. 220, stk. 2.

Postforsendelser af varer hvis reelle værdi ikke overstiger 22 EUR 

Indtil datoerne for opgradering af de nationale importsystemer, anses varer hvis reelle værdi ikke overstiger 22 EUR, som angivet til fri omsætning ved frembydelse for toldmyndighederne, forudsat at de krævede oplysninger godkendes af disse myndigheder.

Se DF art. 138 sidste afsnit litra b) i kombination med art. 141, stk. 5. Sidste afsnit i DF art. 138 er indsat ved DFO art. 55, nr. 14), og art. 141, stk. 5 er indsat ved DFO art. 55, nr. 15) .

Toldangivelser af brev- og postforsendelser til eksport

Brevforsendelser anses for at være angivet til eksport ved deres udpassage af EU, og afsenderen anses for at være klarerer. Se GF art. 141, stk. 2, 2. afsnit og art. 144, stk. 3, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 16.

Varer i postforsendelser, hvis værdi er under 1.000 EUR og som ikke er toldpligtige, anses for at være angivet til eksport ved deres udpassage fra EU. Afsenderen anses i disse tilfælde som klarerer og, hvor det er relevant, debitor. Se DF art. 141, stk. 4 og art. 144, stk. 3, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 16.

Endvidere anses toldangivelsen for at være antaget og varer af ringe værdi frigivet, når varerne er bragt ud af EU. Se GF art. 220, stk. 1, litra b).


Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.