F.A.15 Varens toldmæssige status
Indhold
Afsnittet beskriver en af hjørnestenene for toldbehandling, idet varernes toldmæssige status er væsentlig for, hvordan vi forholder os i forhold til den toldmæssige behandling af varer, der enten kommer ind i Toldunionen, eller skal forlade den igen samt for afregning af told for varer, der ikke har status af EU-varer.
Bestemmelserne for varens toldmæssige status fortsætter uændret frem til det nye system Proof of Union Status (PoUS) tages i brug. Systemet skal erstatte papirdokumentationen T2L.
Ændringer pr. 1. maj 2016:
Der er foretaget en beløbsmæssig ændring af bevis for toldmæssig status som EU-varer, i de tilfælde hvor beviset indgives vha. faktura eller et transportdokument. Værdien må ikke overstige 15.000 EUR, mod før 10.000 EUR.
Følgende bestemmelser er omfattet af overgangsordninger, se DFO:
Art. 12 | Vedrørende bevis for den toldmæssige status som EU-varer, der er omhandlet af de forenklede regler for skibe og fly i EU-forsendelsesproceduren, fortsætter de gamle regler med manifestoplysningerne, indtil opgraderingen af NCTS i 2019. Se afsnit F.A.20.7.9.2 Papirbaseret EU-forsendelsesprocedure for varer, der transporteres ad luftvejen og F.A.20.7.9.3 Elektronisk transportdokument for varer, der transporteres ad luftvejen (ETD). |
Art. 13 | Formularer, der anvendes som bevis for varers toldmæssige status, som EU-varer, kan fortsat anvendes, indtil det nye system POUS-system, kan tages i brug. Dvs. enhedsdokumentets eksemplar 4 eller 4/5 samt det særlige stempel for godkendt afsender. |
Art. 55, nr. 7 | Vedrører informations- og kommunikationssystemet for skibe i fast rutefart. Indtil datoen for ibrugtagning af det nye system "Customs Decisions" i 2017, benytter Kommissionen og medlemsstaterne det gamle eksisterende informations- og kommunikationssystem for skibe i fast rutefart, til at lagre og få adgang til oplysninger. |
Art. 55, nr. 8-13 | Vedrører anvendelse af bevis for den toldmæssige status som EU-varer ved hjælp af et T2L eller T2LF-dokument og et manifest fra et rederi. Endvidere er omhandlet udstedelse af tilladelse til at udfærdige rederiets manifest efter afsejling. Indtil ibrugtagningen af det nye POUS-system, anvendes de gamle regler og procedurer. |
Afsnittet indeholder:
- Formål og lovgrundlag (F.A.15.1 Formål og lovgrundlag)
- Bevis for den toldmæssige status som EU-varer (T2L) (F.A.15.2 Bevis for den toldmæssige status som EU-varer (T2L))
- Proceduren for landing af fisk (T2M) (F.A.15.3 Proceduren for landing af fisk (T2M))
- Forenklinger (F.A.15.4 Forenklinger)
- Skibe i fast rutefart (F.A.15.5 Skibe i fast rutefart)
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil