Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

F.A.14.1.6 Frister for at indgive en summarisk indpassageangivelse

Fristerne for indgivelse af summarisk indpassageangivelse er i al væsentlighed uændrede.

Følgende justeringer finder dog anvendelse fra 1. maj 2016.

Transport ad søvejen

Hidtil har fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse for varer fra Ceuta, Melila og Norge, der er transporteret ad søvejen været 2 timer før ankomst til den første havn i EU. Se de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184a, stk. 1, litra c).

Fra 1. maj 2016 vil fristen for at indgive en summarisk indpassageangivelse for varer fra Ceuta, Melila og Norge, der er transporteret ad søvejen formelt være 24 timer før lastning, hvis der er tale om containergods, og 4 timer før ankomst til første havn i EU, hvis der er tale om bulk eller break bulk last. Se henholdsvis DF art. 105, litra a) og litra b).

Det er dog tvivlsomt, om denne ændring reelt vil få en væsentlig betydning, idet varer fra Ceuta og Melila er fritaget for summarisk indpassageangivelse, se art. 104, stk. 1, litra m), og varer fra Norge er omfattet af en gensidig aftale om sikkerheds- og sikringsforhold, der indebærer, at summarisk indpassageangivelse som altovervejende hovedregel ikke vil skulle indgives for varer fra Norge.

Transport ad luftvejen

Der vil på sigt ske ændring af frister for indgivelse af summarisk indpassageangivelse, når varer transporteres ad luftvejen.

Det ændrede regelsæt vil dog først finde anvendelse, når importkontrolsystemet er opgraderet.

Fra 1. maj 2016 og indtil dette tidspunkt vil fristerne være uændrede i forhold til de hidtidige regler. Se DF art. 106, stk. 3 i og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184a, stk. DFO art. 106, stk. 3 er indsat ved art. 55, nr. 4).

Den summariske indpassageangivelse skal således indgives senest på tidspunktet for flyets afgang ved flyvninger under 4 timer, og senest 4 timer før ankomst i første lufthavn inden for EU for andre flyvninger.

Transport med jernbane ad indre vandveje og vejtransport

Bestemmelserne er ikke relevante i dansk sammenhæng, da transport med jernbane, ad indre vandveje eller ad landevej ikke finder sted over en dansk grænse direkte fra et land uden for EU.

Fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse for transport med jernbane er fra 1. maj 2016 ændret således, at angivelsen skal indgives senest 1 time før varernes ankomst, når transporttiden fra sidste oprangeringsstation udenfor EU til toldstedet for den første indpassage i EU ikke overstiger 2 timer. Se DF art. 107, litra a). I øvrige tilfælde er fristen uændret 2 timer før varernes ankomst. Se DF art. 107, litra b) og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184a, stk. 3.

Fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse ved transport ad indre vandveje (floder o.lign.) er uændret 2 timer før varernes ankomst til indpassagetoldstedet. Se DF art. 109 og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184a, stk. 3.

Fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse ved vejtransport er uændret 1 time før ankomst til indpassagetoldstedet i EU. Se DF art. 108 og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184a, stk.

Kombineret transport

Princippet om, at fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse i forhold til kombineret transport skal ses i forhold til det aktive transportmiddel, er uændret gældende. Se DF art. 110 og de hidtil gældende gennemførelsesbestemmelsers art. 183 b, 2. afsnit.

Transporteres eksempelvis en lastbil på en færge, anses færgen for at være det aktive transportmiddel, og fristen for indgivelse af summarisk indpassageangivelse for de varer, som befinder sig på lastbilen, er de frister som gælder for søtransport.

Force majeure

Fristerne for indgivelse af den summariske indpassageangivelse finder i lighed med de hidtidige regler ikke anvendelse i tilfælde af force majeure. Se DF art. 111 og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184b, litra c).

Internationale aftaler

Af de hidtidige gennemførelsesbestemmelser fremgik udtrykkeligt, at de sædvanlige frister for indgivelse af summarisk indpassageangivelse ikke fandt anvendelse, hvis 1) der var indgået en aftale med et tredjeland om, at sikkerhedskontrol blev udført i udførselslandet eller hvis 2) der ifølge en aftale med et tredjeland var indgået aftale om udveksling af oplysninger inden for andre frister. Se de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184b, litra a) og b).

Tilsvarende bestemmelser er ikke udtrykkeligt medtaget i EUTK med tilhørende gennemførelsesretsakter.

Det fremgår imidlertid af EUTK, at der dispenseres fra kravet om summarisk indpassageangivelse, hvis det er påkrævet i henhold til internationale aftaler. Se EUTK art. 127, stk. 2, litra b). Ud fra princippet om "det mindre i det mere" må det antages, at retsstillingen på grundlag af denne bestemmelse reelt er uændret i forhold til fravigelse af de sædvanlige frister for indgivelse af summarisk indpassageangivelse som følge af internationale aftaler. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.