E.A.10.2.1 Regel og lovgrundlag
Indhold
Dette afsnit indeholder en kort introduktion til reglerne, herunder formål, lovgrundlag og historik.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Lovens baggrund
- Historik.
Regel
Der skal betales afgift her i landet af cigarer, cerutter og cigarillos efter reglerne i lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven) (TOBAKAL). Se TOBAKAL § 7.
Lovens baggrund
Afgift af cigarer, cerutter og cigarillos fremgår af TOBAKAL. Se afsnit E.A.10.1 Cigaretter og røgtobak om afgift af cigaretter og røgtobak.
>Loven er bl.a. ændret ved:<
- >§ 1 og § 3 i lov nr. 1588 af den 27. december 2019 om ændring af tobaksafgiftsloven og lov om forskellige forbrugsafgifter indeholder forhøjelser af afgifterne på tobak og overgangsbestemmelser.<
- >§ 7 i lov nr. 1295 af den 5. december 2019. I TOBAKAL § 25, stk. 5, blev der foretaget en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed for at fjerne al tvivl om, hvilken formulering af bestemmelsen, der gælder. Skatteforvaltningen henviser i øvrigt til lovens forarbejder.<
- >§ 28 i lov nr. 1126 af den 19. november 2019. I den anledning blev der i TOBAKAL § 25, stk. 1, foretaget en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om en skærpet bødepraksis ved overtrædelser af bestemmelsen.<
Der er i medfør af loven udstedt bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013, xder bl.a. indeholderx definitioner af tobaksvarer, kredittid, administrative regler for virksomheder og varetransport til eller fra andre EU-lande efter lov om tobaksafgifter. I vejledningen omtales denne som TOBAKALbek.
Reglerne om afgift af cigarer, cerutter og cigarillos er harmoniseret i EU. De harmoniserede regler findes i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -satserne for forarbejdet tobak. Direktivet er en kodifikation ("sammenskrivning") af direktiverne nr. 79 af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne, nr. 80 af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af afgifterne på andre former for forarbejdet tobak end cigaretter og nr. 59 af 27. november 1995 om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift.
Reglerne for forsendelse og kontrol af forarbejdet tobak er harmoniseret i Rådets direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12/EØF. Se afsnit E.A.1.8 Særligt for varer omfattet af harmoniserede afgifter om reglerne for forsendelse og kontrol af varer, der er pålagt harmoniserede afgifter.> Der er på EU-plan opnået enighed om teksten til et omarbejdet direktiv. Bestemmelserne skal for hovedpartens vedkommende anvendes fra den 13. februar 2023, enkelte fra et senere tidspunkt.<
Fra og med den 1. april 2019 er det ikke længere et krav, at virksomheden skal fremlægge dokumentation i forbindelse med godtgørelse af afgift ved erhvervsmæssig oplægning og fjernsalg, men alene at dokumentationen kan fremlægges. Se § 21 i lov nr. 1728 af 27. december 2018 samt bemærkningerne i lovforslag L 103 fremsat den 14. november 2018.
Se også
Se også afsnit E.A.1.8 Særligt for varer omfattet af harmoniserede afgifter om forsendelse og kontrol af varer omfattet af harmoniserede afgifter.
Historik
Afgiften af cigarer mv. blev indført i 1917.
Den nuværende lov om afgift af tobaksvarer - lov nr. 1016 af 19. december 1992 - trådte i kraft den 1. januar 1993 og indeholder bl.a. en tilpasning til EU's bestemmelser, fordi afgiften er omfattet af de harmoniserede punktafgifter.
Se også
Se også afsnit E.A.1.8 Særligt for varer omfattet af harmoniserede afgifter om varer omfattet af harmoniserede afgifter.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil