Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

C.G.4.4 Skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder (PAL § 29)

Indhold

Dette afsnit handler om skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder.

Afsnittet indeholder:

  • Skønsmæssig ansættelse
  • Renter ved skønsmæssig opgørelse
  • Indkaldelse af oplysninger
  • Tvangsbøder.

Skønsmæssig ansættelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1)

Er opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 ikke indsendt rettidigt, opgør Skattestyrelsen beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf skønsmæssigt.

Vælger Skattestyrelsen at ansætte beskatningsgrundlaget skønsmæssigt, skal skønnet foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges situation. Skattestyrelsen kan ved skønnet bruge de oplysninger, som Skattestyrelsen allerede har eller får.

En skønsmæssig ansættelse fritager ikke den skattepligtige for at skulle indsende korrekt opgørelse. Den skønsmæssige ansættelse vil blive genoptaget og ændret, når den skattepligtige sender den korrekte opgørelse.

Sagsforløb

Skattestyrelsen sender et forslag til afgørelse til den skattepligtige om den planlagte skønsmæssige ansættelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf. Sammen med forslaget til afgørelse skal Skattestyrelsen sende en sagsfremstilling, der indeholder en nærmere begrundelse.

Ifølge SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 skal Skattestyrelsen give en frist på mindst 15 dage til at komme med sine tilføjelser eller rettelser til den skønsmæssige ansættelse.

Modtager Skattestyrelsen tilføjelser eller rettelser til ansættelsen, er Skattestyrelsen bemyndiget til at træffe afgørelse, hvis Skattestyrelsen og den skattepligtige kan blive enige. Ved fortsat uenighed kan sagen indbringes for Landskatteretten. Landsskatteretten skal have modtaget  klagen over afgørelsen senest 3 måneder efter, at den skattepligtige har fået Skattestyrelsens afgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 42.

Afgørelsen skal indeholde ansættelsen, begrundelsen herfor samt den skattepligtiges og pengeinstituttets mulighed for at klage. Se FVL §§ 22-25.

Se også

Se A.A.7.4.6 Sagsfremstilling om sagsfremstilling ved forslag til afgørelse.

Renter ved skønsmæssig opgørelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 2)

Er PAL-skatten opgjort skønsmæssigt efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1, skal den skattepligtige betale morarenter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 28 fra den sidste rettidige indbetalingsdag efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 og 26, til betaling sker.

Indkaldelse af oplysninger (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3)

Skattestyrelsen kan pålægge

  • skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 2,
  • penge- og pensionsinstitutter, der udbyder pensionsordninger omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3,
  • investeringsforeninger samt
  • skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3

inden en nærmere angiven frist at give de oplysninger, som Skattestyrelsen har brug for ved kontrollen med opgørelsen af PAL-skatten efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24.

Det vil sige, at Skattestyrelsen har en alternativ mulighed for at indhente oplysningerne. Denne mulighed bør kun bruges i tilfælde, hvor Skattestyrelsen først har forsøgt at få oplysningerne fra penge- eller pensionsinstituttet. Se bemærkningerne til § 29 i L10 af 28. november 2007.

Det er en betingelse, at materialet/oplysningerne er relevante for opgørelse af det beskatningsgrundlag, der kontrolleres.

Skattestyrelsen skal give en frist på mindst 15 dage til at udlevere oplysningerne.

Tvangsbøder (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29 stk. 4)

Modtager Skattestyrelsen ikke

  • opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 eller
  • oplysningerne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3

rettidigt, kan skatteministeren pålægge den, der skal indsende opgørelsen eller oplysningerne tvangsbøder. Disse kan pålægges som daglige eller ugentlige bøder, indtil opgørelserne eller oplysningerne fremkommer.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.