C.G.4.4 Skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder (PAL § 29)
Indhold
Dette afsnit handler om skønsmæssig ansættelse, indkaldelse af oplysninger og tvangsbøder.
Afsnittet indeholder:
- Skønsmæssig ansættelse
- Renter ved skønsmæssig opgørelse
- Indkaldelse af oplysninger
- Tvangsbøder.
Skønsmæssig ansættelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1)
Er opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 ikke indsendt rettidigt, opgør Skattestyrelsen beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf skønsmæssigt.
Vælger Skattestyrelsen at ansætte beskatningsgrundlaget skønsmæssigt, skal skønnet foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges situation. Skattestyrelsen kan ved skønnet bruge de oplysninger, som Skattestyrelsen allerede har eller får.
En skønsmæssig ansættelse fritager ikke den skattepligtige for at skulle indsende korrekt opgørelse. Den skønsmæssige ansættelse vil blive genoptaget og ændret, når den skattepligtige sender den korrekte opgørelse.
Sagsforløb
Skattestyrelsen sender et forslag til afgørelse til den skattepligtige om den planlagte skønsmæssige ansættelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf. Sammen med forslaget til afgørelse skal Skattestyrelsen sende en sagsfremstilling, der indeholder en nærmere begrundelse.
Ifølge SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 skal Skattestyrelsen give en frist på mindst 15 dage til at komme med sine tilføjelser eller rettelser til den skønsmæssige ansættelse.
Modtager Skattestyrelsen tilføjelser eller rettelser til ansættelsen, er Skattestyrelsen bemyndiget til at træffe afgørelse, hvis Skattestyrelsen og den skattepligtige kan blive enige. Ved fortsat uenighed kan sagen indbringes for Landskatteretten. Landsskatteretten skal have modtaget klagen over afgørelsen senest 3 måneder efter, at den skattepligtige har fået Skattestyrelsens afgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 42.
Afgørelsen skal indeholde ansættelsen, begrundelsen herfor samt den skattepligtiges og pengeinstituttets mulighed for at klage. Se FVL §§ 22-25.
Se også
Se A.A.7.4.6 Sagsfremstilling om sagsfremstilling ved forslag til afgørelse.
Renter ved skønsmæssig opgørelse (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 2)
Er PAL-skatten opgjort skønsmæssigt efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 1, skal den skattepligtige betale morarenter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 28 fra den sidste rettidige indbetalingsdag efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 og 26, til betaling sker.
Indkaldelse af oplysninger (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3)
Skattestyrelsen kan pålægge
- skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 2,
- penge- og pensionsinstitutter, der udbyder pensionsordninger omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3,
- investeringsforeninger samt
- skattepligtige efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1 og 3
inden en nærmere angiven frist at give de oplysninger, som Skattestyrelsen har brug for ved kontrollen med opgørelsen af PAL-skatten efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24.
Det vil sige, at Skattestyrelsen har en alternativ mulighed for at indhente oplysningerne. Denne mulighed bør kun bruges i tilfælde, hvor Skattestyrelsen først har forsøgt at få oplysningerne fra penge- eller pensionsinstituttet. Se bemærkningerne til § 29 i L10 af 28. november 2007.
Det er en betingelse, at materialet/oplysningerne er relevante for opgørelse af det beskatningsgrundlag, der kontrolleres.
Skattestyrelsen skal give en frist på mindst 15 dage til at udlevere oplysningerne.
Tvangsbøder (PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29 stk. 4)
Modtager Skattestyrelsen ikke
- opgørelserne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) §§ 21-24 eller
- oplysningerne efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 29, stk. 3
rettidigt, kan skatteministeren pålægge den, der skal indsende opgørelsen eller oplysningerne tvangsbøder. Disse kan pålægges som daglige eller ugentlige bøder, indtil opgørelserne eller oplysningerne fremkommer.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil