Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

C.G.4.1.1.2 Særligt for ordninger omfattet af PAL § 1, stk. 1

Indhold

Dette afsnit handler om ordninger, der er omfattet af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 1, stk. 1.

Afsnittet indeholder:

  • Forsikringer med ret til rentebonus
  • Forsikringer uden ret til rentebonus
  • Ikke likvide midler på depotet til at indbetale skatten
  • Rettelser til opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21
  • Underretning af den skattepligtige.

Pensionsinstituttet, hvor ordningen er tegnet, skal opgøre beskatningsgrundlaget efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 4, stk. 1-6 eller § 4 a, stk. 1-10.

Forsikringer med ret til rentebonus

For forsikringer med ret til rentebonus skal pensionsinstituttet opgøre og indeholde PAL-skatten for hver ordning før

  • tilførsel af midler til depot
  • tilførsel af midler til særlige bonushensættelser eller
  • udbetaling af pensionisttillæg.

Pensionsinstituttet skal også indeholde rente efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 1. Se C.G.4.1.1.1 Frist, renter og indbetaling om renteberegning.

Forsikringer uden ret til rentebonus

For forsikringer uden ret til rentebonus skal pensionsinstituttet indeholde skatten med tillæg af renter efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 1 på det depot, som skatten vedrører, en uge før skatten indbetales, dog senest 1 uge før den sidste rettidige indbetalingsdag, som er den 31. maj året efter indkomståret. Se PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21, stk. 2, 3. pkt.

Et pensionsinstitut kan vælge at indeholde skatten fra medlemmets/kundens ordning før den 24. maj i året efter indkomståret. Dette medfører, at den indeholdte skat skal indbetales til Skattestyrelsen senest en uge efter at skatten er indeholdt på ordningen.

Eksempel:

Et pensionsinstitut vælger at indeholde skatten på en ordning uden ret til rentebonus den 31. december i indkomsåret. Skatten skal derfor indbetales til Skattestyrelsen senest den 7. januar i året efter indkomståret. Såfremt skatten ikke indbetales senest den sidste rettidige indbetalingsdag forrentes den skyldige PAL-skat efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 28.

Specifikation over PAL-skattens beregning

Pensionskunden har ret til at få en specifikation over PAL-skattens beregning i sit pensionsinstitut. Det vil sige, at pensionsinstituttet skal give kunden en sådan specifikation, hvis kunden anmoder om det.

Ikke likvide midler på depotet til at indbetale skatten

Pensionsinstituttet skal indbetale skatten, selv om der ikke er likvide midler på den pensionsberettigedes depot.

Den pensionsberettigede skal forrente det beløb, som pensionsinstituttet har lagt ud for den pensionsberettigede, med den rente, der er nævnt i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 27, stk. 5, 6. pkt., som for indkomståret 2020 er beregnet til 2,5 pct. Se SKM2019.630.SKTST. Renten beregnes fra det tidspunkt, hvor pensionsinstituttet har gjort kontohaveren skriftligt opmærksom på udlægget.

Denne renteudgift kan ikke fradrages ved opgørelsen af den pensionsberettigedes skattepligtige indkomst.

Skatten opgøres for hver ordning.

Rettelser til opgørelse efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21

Pensionsinstituttet kan sende rettelser til opgørelsen efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 21 én gang i kvartalet, henholdsvis senest 1. februar, 1. maj. 1. august og 1. november. Pensionsinstituttet sender rettelserne på et skema, der er udarbejdet af Skattestyrelsen. Skemaet kan udfyldes og indsendes digitalt. Se § 9 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven

Underretning af den skattepligtige

Penge- eller pensionsinstituttet skal årligt give pensionskunden underretning om skattebeløbet for det foregående indkomstår.

Underretningen skal som udgangspunkt ske skriftligt, dvs. ved brev. § 20 i bekendtgørelse nr. 1138 af 22. oktober 2014 om visse regler i pensionsafkastbeskatningsloven giver dog mulighed for, at pensionsinstituttet og pensionsopspareren kan indgå en aftale fx. om digital underretning. En sådan aftale forudsætter, at pensionsopspareren udtrykkeligt har accepteret, at pensionsinstituttet giver underretningen digitalt fx via en passwordbeskyttet hjemmeside. En pensionsopsparer, der har forholdt sig passivt til en anmodning om digital underretning fra pensionsinstituttet, anses ikke for udtrykkeligt at have accepteret digital underretning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.