C.F.8.2.2.26.1.4 Aftaler mellem kompetente myndigheder
Indhold
Dette afsnit handler om aftaler mellem kompetente myndigheder.
Afsnittet indeholder:
- Om supplerende aftaler
- Betegnelser for supplerende aftaler
- Emner, der ofte er behandlet i de supplerende aftaler.
Om supplerende aftaler
Nogle DBO'er er suppleret af en aftale mellem de kompetente myndigheder i de to lande, der uddyber artiklen om udveksling af oplysninger. Det samme gælder nogle af skatteinformationsudvekslingsaftalerne (TIEA'er).
Bemærk
Danmark kan anvende en DBO eller en TIEA uden supplerende aftaler. Danmark indgår derfor kun supplerende aftaler, når det andet land ønsker det.
Betegnelser for supplerende aftaler
En supplerende aftale kan hedde
- aftalememorandum (engelsk: Memorandum of Understanding - forkortet MoU) eller
- aftale mellem kompetente myndigheder (engelsk: Competent Authorities' Agreement - forkortet CAA)
- aftale mellem regeringer (engelsk: Inter-Governmental Agreement - forkortet IGA).
Benævnelsen er ligegyldig. Aftalerne forpligter ikke landene til at bistå hinanden ud over det, der i forvejen er muligt efter DBO'en eller TIEA'en. Men de uddyber, hvordan DBO'en eller TIEA'en skal anvendes i praksis.
Se også
- afsnit C.F.8.1.2.3.3 Gennemgang af aftalen om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti om den multilaterale CAA om automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti
- afsnit C.F.8.1.2.3.4 Gennemgang af aftalen om udveksling af land for land-rapporter om den multilaterale CAA om udveksling af land for land-rapporter
- afsnit C.F.9.2.20.5.3 USA - Gennemgang af FATCA-aftalen om FATCA-aftalen med USA.
Emner, der ofte er behandlet i de supplerende aftaler
En supplerende aftale indeholder typisk
- de forskellige typer af bistand, se afsnit C.F.8.2.2.26.1.3 Typer af bistand i artikel 26:
- automatisk udveksling af oplysninger: hvilke typer af oplysninger skal udveksles, hvornår, og på hvilket medium
- spontan udveksling af oplysninger: hvornår det bør ske
- simultane revisioner: definition, fremgangsmåde
- tilstedeværelse af embedsmænd: fremgangsmåde, evt. nærmere beskrevet i et særligt bilag
- bistand til inddrivelse af skattekrav, hvis DBO'en indeholder en artikel om inddrivelsesbistand, eller der findes et andet retsgrundlag for inddrivelsesbistand. Se afsnit C.F.8.2.2.27 Artikel 27: Bistand med opkrævning af skatter (artikel 27) om inddrivelsesbistand
- omkostninger: hvilken af parterne der skal betale for omkostninger, der er forbundet med at fremskaffe og videregive oplysninger, som det ene land har anmodet det andet land om
- konsultationer - det vil sige udtrykkelig hjemmel til, at landenes kompetente myndigheder må kommunikere direkte med hinanden for at aftale, hvordan sagerne skal ekspederes.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil