C.E.3.2.2.2.2 Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
Indhold
Dette afsnit beskriver, hvilke frister der gælder for Skattestyrelsen til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.
Afsnittet indeholder:
- Dødsboer omfattet af reglen
- Hovedregel
- Udskydelse af Skattestyrelsens frist til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
- Undtagelse.
Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af mellemperioden.
Dødsboer omfattet af reglen
Reglen omfatter skiftede dødsboer, hvor skiftet sker i forbindelse med dødsfaldet, og hvor dødsboet er omfattet af reglerne for skattefritagne dødsboer.
Se afsnit C.E.3.1.5 Hvornår er et dødsbo skattefritaget? om, hvornår et dødsbo er skattefritaget.
Hovedregel
Skattestyrelsen kan stille krav om afsluttende skatteansættelse for indkomsten i mellemperioden. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 1, 1. pkt.
Dødsboet skal have modtaget besked om Skattestyrelsens krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden senest tre måneder efter, at Skattestyrelsen har modtaget åbningsstatus (opgørelse over afdødes aktiver og passiver på dødsdagen). Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3 og afsnit C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at afgive oplysning for dødsåret om dødsboets pligt til at afgive oplysninger for dødsåret.
Se også
Se afsnit
- C.E.14 om definition af åbningsstatus
- C.E.3.2.2.2.1 om dødsboets frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
- C.E.3.2.2.3 om obligatorisk oplysningsskema for mellemperioden
- C.E.11.2 om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto, der er brugt før dødsfaldet til at købe aktier eller anparter
- C.E.3.2.3 om hvordan indkomst i mellemperioden skal opgøres
- C.E.3.2.4 om skatteberegning for mellemperioden
- C.E.3.2.5 om forskudt indkomstår
- C.E.10.2.1 om dødsboer, der er skattefritaget, og skattefradrag for seniorer
- C.E.3.2.7 om ophævelse af beskatningen i mellemperioden.
Udskydelse af Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
Skattestyrelsens frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden kan i visse tilfælde være længere end tre måneder fra modtagelsen af åbningsstatus. Det gælder i følgende tilfælde:
- Fortsæt eller groft uagtsomt forhold.
- Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen.
Ad a) Forsæt eller groft uagtsomt forhold
Når der foreligger et forhold, som nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 (forsæt eller groft uagtsomt forhold), gælder fristen for Skattestyrelsen på tre måneder ikke. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3.
En ændring af en skatteansættelse i henhold til SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 5 skal ske inden rimelig tid efter, at Skatteforvaltningen har fået kendskab til de korrekte faktiske forhold. Se. SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 2.
Fortsæt eller groft uagtsomt forhold drejer sig normalt om forhold i indkomstår forud for dødsåret. Disse forhold kan også få betydning for skatteansættelse for mellemperioden, og Skattestyrelsens frist for at kræve afsluttende skatteansættelse for mellemperioden er derfor forlænget.
Se også
Se Processuelle regler på Skatteforvaltningens område afsnit A.A.8.2.3 om fortsæt eller groft uagtsomt forhold.
Ad b) Dødsboet overholder ikke frister for oplysninger til Skattestyrelsen
Når
- Skattestyrelsen har bedt om oplysninger efter SKL § 63, stk. 1, og
- dødsboet ikke overholder den frist, som Skattestyrelsen har givet for at svare
forlænges fristen med to måneder fra den dag, hvor Skattestyrelsen har modtaget oplysningerne. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3, 2. pkt.
De oplysninger, som Skattestyrelsen har bedt om, kan dreje sig om oplysninger til
- indkomstår forud for dødsåret
- mellemperioden.
Se også
Se SKL (skattekontrolloven) § 63, stk. 1, der bestemmer, at bl.a. bobestyreren og privat skiftende arvinger efter anmodning skal give Skattestyrelsen enhver oplysning af betydning for undersøgelsen af, om afdøde er eller kan blive skatteansat korrekt.
Bemærk
Når Skattestyrelsens frist forlænges til to måneder efter oplysninger er modtaget, gælder fristen for at stille krav om
- både afsluttende skatteansættelse for mellemperioden og
- betaling af for lidt betalt skat for indkomstår forud for dødsåret.
Se DBSL (dødsboskatteloven) § 87, stk. 3 og afsnit C.E.1.4 Skattestyrelsens sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer om sagsbehandlingsregler vedrørende dødsboer og Skattestyrelsens krav om yderligere skat for tidligere indkomstår.
Undtagelse
Skattestyrelsen kan ikke kræve afsluttende skatteansættelse vedrørende indkomst, som afdøde tidligere har valgt beskattet efter KSL (kildeskatteloven) §§ 48 E og 48 F. Skat vedrørende sådan indkomst bliver endelig ved den skattepligtiges død. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 4.
Se også
Se afsnit C.F.6 Forskerskatteordningen om den særlig skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere mv.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil