Under hvilke betingelser kan et selskab få nedsat den ordinære acontoskat?
C.D.10.4.6 Nedsættelse af den ordinære acontoskat
Indhold
Dette afsnit handler om muligheden for at få nedsat den ordinære acontoskat.
Afsnittet indeholder:
- Ansøgning
- Dokumentation
- Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
- Klageadgang
Ansøgning
Hvis selskabet forventer, at indkomstforholdene i indkomståret vil afvige væsentligt fra, hvad der er lagt til grund for den ordinære acontoskat, kan selskabet anmode om, at den ordinære acontoskat nedsættes under hensyn til selskabets oplysninger om forventede indkomstforhold. Se SEL (selskabsskatteloven) § 29 C.
Selskabet anmoder om nedsættelse via TastSelv Erhverv inden betalingsfristen for den ordinære acontoskat henholdsvis 20. marts og 20. november. Når selskabet nedsætter rater, er det ensbetydende med, at selskabet søger om nedsættelse af ordinære acontorater, og Skattestyrelsen kan efterfølgende bede om den nødvendige dokumentation herfor.
Særskilt anmodning om nedsættelse af rate 2 kan fremsættes efter forfaldstidspunktet for 1. rate.
Ansøgning om at få nedsat ordinære acontoskatterater kan kun under særlige omstændigheder fremsættes efter raternes forfaldstidspunkt.
Se § 3, stk.3 i bek. nr. 770 af 25. juni 2014 om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
Dokumentation
Selskabet kan ikke få nedsat den ordinære acontoskat til et mindre beløb end det, som selskabet sandsynligvis skal betale i indkomstskat for det pågældende indkomstår.
Det betyder, at det er selskabet, der på forlangende skal kunne dokumentere sandsynligheden for en lavere forventet indkomst. Det vil som udgangspunkt være tilstrækkeligt at henvise til de senest foreliggende regnskabsoplysninger, herunder oplysninger om underskud fra tidligere år.
Efterfølgende frivillig indbetaling og opskrivning af rater
Efter Skattestyrelsen opfattelse er det en betingelse for at få tilladelse til at nedsætte de ordinære rater, at der ved efterfølgende frivillig indbetaling foretages opskrivning af den/de nedsatte rate(r).
Frivillig indbetaling senest 20. marts benyttes til at opskrive 1. ordinære rate til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig marts-indbetaling med den følge, at selskabet får tillæg efter SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 6.
Tillægget er fastsat efter SEL (selskabsskatteloven) § 29 B, stk. 9.
Frivillig indbetaling foretaget efter 20. marts, men senest 20. november, benyttes til at opskrive den ordinære rate 2 til det oprindeligt fastsatte beløb. Det eventuelle resterende beløb betragtes som frivillig november-indbetaling.
Frivillige indbetalinger i kalenderåret foretaget efter 20. november returneres til selskabet.
Se de fire eksempler, der viser virkning af frivilling indbetalinger af rate 1 eller 2.
Situation |
Rate 1 |
Rate 2 |
Rater nedsat inden betaling af rate 1 |
Ordinær rate 1 opskrives med det betalte op til den oprindelige ordinære rate og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 1 med beregnet tillæg |
Rate 2 er nedsat som oplyst |
Rater nedsat inden betaling af rate 1 |
Rate 1 er nedsat som oplyst |
Ordinær rate 2 opskrives til det betalte beløb og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 2 med beregnet fradrag |
Rater nedsat efter betaling af rate 1 |
Rate 1 er ikke søgt nedsat og yderligere betaling er frivillig til rate 1 med beregnet tillæg |
Rate 2 er nedsat som oplyst |
Rater nedsat efter betaling af rate 1 |
Rate 1 er ikke søgt nedsat |
Ordinær rate 2 opskrives til det betalte beløb og eventuelt yderligere betaling er frivillig til rate 2 med beregnet fradrag |
Klageadgang
Skattestyrelsens afgørelse om nedsættelse af ordinær acontoskat kan inden tre måneder påklages til Landsskatteretten. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 11, stk. 1.
xx Klagen indsendes til Skatteankestyrelsen, der er sekretariat for Landsskatteretten.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil