A.D.8.3.2 Efterangivelse på den skattepligtiges initiativ
Det fremgår af den juridiske vejledning, afsnit A.A.2.9 Særligt om Digital Ret Indberetning (DRI) :
”Hvis virksomheden selv opdager, at der er indberettet et forkert moms- eller afgiftstilsvar, kan virksomheden anmode Skatteforvaltningen om en ændring heraf via Digital Ret Indberetning. Når virksomheden har indberettet en ændring, er det en anmodning om genoptagelse af afgiftstilsvaret/godtgørelsen. Ændringen skal derfor behandles som en genoptagelsesanmodning, uanset om anmodningen medfører en forhøjelse eller en nedsættelse.”
Efter OPKL § 2, stk. 4, forfalder Skatter og afgifter m.v. (tilsvaret) til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Der er i de fleste skatte- og afgiftslove bestemt, hvornår beløb skal angives og betales, fx momslovens § 57.
En virksomheds ændringer af et forkert moms- eller afgiftstilsvar (efterangivelse) er ikke omfattet af OPKL § 5, stk. 1. I mangel af andre rentebestemmelser, finder de almindelige rentebestemmelser i OPKL § 7 og OPKL § 16c, stk. 1, anvendelse. OPKL § 16c, stk. 1, vedrører krav omfattet af skattekontoen, og efter denne bestemmelse skal der, hvis et beløb ikke betales rettidig, betales en månedlig rente, som fastsat efter OPKL § 7, stk. 2, og regnet fra den seneste rettidige betalingsdag for beløbet, og frem til beløbet betales.
Efterbetalingskrav, der opstår som følge af en efterangivelse fra en virksomhed, skal derfor renteberegnes efter OPKL § 7 og OPKL § 16c, stk. 1. Dette betyder, at efterbetalingskravet i denne situation forrentes fra den sidste rettidige betalingsdag, der ville have været gældende, hvis virksomheden havde opfyldt sin pligt til at angive (korrekt).
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil