Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

Hvornår er man sigtet i en skattesag?

A.C.3.4.2 Sigtelse

Indhold

Dette afsnit handler om, hvad en sigtelse er, og hvornår der skal sigtes.

Afsnittet indeholder

  • Indledning
  • Regel
  • Hvad er en sigtelse
  • Hvad betyder en sigtelse i en administrativ straffesag
  • Hvornår skal der sigtes
  • Hvordan fremsættes en sigtelse
  • Opretholdelse af sigtelsen.

Indledning

Skattestyrelsens kompetence til at afgøre en skatte- og/eller afgiftsstraffesag administrativt fremgår fx af SKL § 86, jf. § 88, og OPKL § 18. Bestemmelserne henviser til RPL § 752, stk. 1, om sigtelse og til RPL § 834, hvorefter et bødeforelæg skal opfylde retsplejelovens regler om udformning af et anklageskrift.

Disse bestemmelser tager sigte på at beskytte sigtede i straffesager. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention indeholder også en bestemmelse om beskyttelse af sigtede.

Se også

Se afsnit A.C.3.1.1 Kompetencen til at afslutte en straffesag Kompetence til at afslutte en straffesag.

Regel

Inden en sigtet bliver afhørt, skal pågældende have at vide, hvad denne er sigtet for, og at man som sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig. Se RPL § 752, stk. 1, 1. pkt.

Det skal fremgå af rapporten, at disse regler er meddelt til den sigtede. Se RPL § 752, stk. 1, 2. pkt.

Bemærk

I smuglerisager skal RPL § 752, stk. 1, kun iagttages i relation til udspørgen om smuglerier ved tidligere indrejse. Se TDL § 23.

Hvad er en sigtelse

En sigtelse er en erklæring til den mistænkte om, at denne mistænkes for at have begået en strafbar overtrædelse. Det skal fremgå af sigtelsen hvilken bestemmelse, der anses for overtrådt samt på hvilken måde.

Hvad betyder en sigtelse i en administrativ straffesag

En sigtet i en administrativ straffesag har ikke pligt til at udtale sig. Se RPL § 752, stk. 1.

En sigtet skal vejledes om muligheden for at få en forsvarer beskikket.  Dette gælder dog ikke ved overtrædelse af toldlovgivningen. Se FORSVBIL § 1.

Hvornår skal der sigtes

Der er ikke lovfæstede regler for, hvornår en person skal anses for sigtet. Dette må vurderes helt konkret.

Sigtelse kan ske, når det fornødne mistankegrundlag er til stede. Der skal foreligge en særlig grund i form af omstændigheder, dokumenter, udsagn mv., der på et objektivt grundlag og med rimelighed taler for muligheden for, at den pågældende kan være skyldig i en strafbar overtrædelse.

Retsplejeloven anvender forskellige niveauer af mistankens styrke. Der kan være en "rimelig formodning" om, at den pågældende har begået et strafbart forhold, og her skal det stå klart, hvilket strafbart forhold, der er tale om. I den stigende skala er næste niveau en "rimelig grund" til mistanke. Herefter kommer "begrundet mistanke" og som sidste niveau "særlig bestyrket mistanke."

Der skal som minimum foreligge en rimelig formodning om, at den pågældende har begået den overtrædelse, som pågældende bliver sigtet for.

En sigtelse kan alene foretages af en medarbejder i en af Skattestyrelsens straffesagsenheder, efter at en sag er oversendt til en af straffesagsenhederne og efter, at en medarbejder i straffesagsenheden har vurderet, at det fornødne mistankeniveau er til stede.

Anvendelse af retssikkerhedsloven i kontrolfasen

Hvis det fornødne mistankeniveau er til stede i kontrolfasen, gælder bestemmelserne i RSL §§ 9 og 10, herunder reglen i RSL § 10, om beskyttelse mod selvinkriminering.

Den pågældende skal ikke sigtes, men skal oplyses om, at pågældende ikke har pligt til at udtale sig, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger pågældende fremkommer med, kan anvendes i en straffesag. Se RSL § 10.

Se afsnit A.C.1.6 om retten til ikke at inkriminere sig selv.

Hvordan fremsættes en sigtelse

Når Skattestyrelsens straffesagsenheder retter henvendelse til en skatteyder om et forhold, der findes grundlag for at sigte vedkommende for, skal det fremgå direkte i brevet, hvad den pågældende skatteyder sigtes for.

Grundlaget for sigtelsen skal være beskrevet så præcist, som det er muligt på det pågældende tidspunkt. Det skal fremgå

  • hvilken overtrædelse (med angivelse af lov og paragrafnummer), der er tale om
  • hvilken periode eller hvilket tidspunkt
  • hvilken beløbsdifference, hvilket unddraget beløb, og hvordan dette fremkommer
  • en beskrivelse af den konkrete overtrædelse, der dækker gerningsindholdet i straffebestemmelsen.

Det skal også fremgå, at den pågældende skatteyder som sigtet ikke har pligt til at udtale sig.

Opretholdelse af sigtelsen

Hvis der ikke er sendt bødeforelæg eller indkaldt til møde om straffesagen inden 1 år og 6 måneder efter det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen har sendt den første sigtelse, bør Skattestyrelsen efter principperne i RPL § 718 a, stk. 2, skriftligt underrette sigtede om, hvorpå sagen beror, og hvornår ansvarssagen forventes påbegyndt. Dette vil fx være tilfældet, hvor der er anlagt prøvesager, og ansvarssagen afventer udmeldelse af sanktionspraksis. Har sigtede en forsvarer, skal genpart af underretningen sendes til denne. Der bør ske underretning på ny, hvis der 1 år efter den seneste underretning fortsat ikke er sendt bødeforelæg eller indkaldt til en ansvarsforhandling.

Manglende overholdelse af underretningspligten medfører efter Skattestyrelsens opfattelse ikke i sig selv, at sigtelsen anses for opgivet, men lang sagsbehandlingstid vil kunne påvirke en eventuel senere straffastsættelse.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.