Hvornår kan man straffes efter colalovgivningen?
A.C.3.2.1.8.3 Overtrædelse af fastsatte forskrifter, KSL § 76
Indhold
Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen i kildeskattebekendtgørelsen, BEK nr. 499 af 27. marts 2015.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Fuldbyrdelsestidspunkt
- Personer omfattet af reglen
- Subjektive betingelser for strafansvar
Regel
- Enhver, der er indeholdelsespligtig efter kildeskatteloven,
- skal tilmelde sig registrering i Skattestyrelsens Erhvervssystem inden 8 dage efter, at indeholdelsespligten er indtrådt,
- meddele ændringer, herunder ophør af indeholdelsespligt, inden 8 dage efter, at ændringen er indtrådt
- meddele, om der beskæftiges personer, der er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 48 B eller KSL (kildeskatteloven) § 48 E
- indbetale indeholdt A-skat for hvert SE-nummer, hvis der er flere virksomheder,
- holde ajourført regnskab, hvis A-indkomst og indehold indgår i den almindelige bogføring,
- notere indkomstmodtagerens navn, adresse og cpr-nr. eller fødselsdato og år
- opbevare regnskabsmateriale, redegørelser og underretninger samt de dertil hørende bilag i 5 år efter udløbet af det pågældende regnskabsår.
Forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser straffes med bøde. Se kildeskattebekendtgørelsen § 41.
Fuldbyrdelsestidspunkt
Reglen er en ordensforeskrift, der angiver en række handlepligter. Det strafbare gerningsindhold er realiseret, når tidspunktet for handlepligtens opfyldelse er overskredet.
Personer omfattet af reglen
Enhver, der er indeholdelsespligtig efter kildeskatteloven, er omfattet af reglen.
Subjektive betingelser for strafansvar
Da bødens størrelse er uafhængig af, om der er forsæt til undladelsen, eller der er tale om grov uagtsomhed, er bevis for grov uagtsomhed tilstrækkelig som betingelse for ansvar.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil