Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

A.C.2.3.3 Samarbejde med andre offentlige myndigheder

Indhold

Dette afsnit handler om, at andre offentlige myndigheder har pligt til at meddele Skatteforvaltningens oplysninger af betydning for momskontrollen, herunder politiets bistand, samt en regel om ret til kontrol ved kontrol med pakker mv. fra udlandet.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Andre offentlige myndigheders generelle oplysningspligt
  • Politiets bistand
  • Ransagning
  • Kontrol hos hovedposthuse mv.

Regel

Hvis Skatteforvaltningen beder om det skal

  • andre myndigheder give oplysninger. Se >ML (momsloven) § 76<, stk. 1.
  • politiet yde bistand til overvindelse af fysiske hindringer for kontrollen. Se >ML (momsloven) § 76<, stk. 2.
  • Skatteforvaltningen have mulighed for at kontrollere pakker fra udlandet, der er modtaget på hovedposthuse mv. Se >ML (momsloven) § 76< stk. 3.

Andre offentlige myndigheders generelle oplysningspligt

Det er generelt bestemt, at hvis Skatteforvaltningen beder om det, skal andre offentlige myndigheder give enhver oplysning til brug ved registrering af virksomheder og kontrollen med momsens betaling eller tilbagebetaling. Se >ML (momsloven) § 76<, stk. 1.

Politiets bistand

Politiet yder bistand til Skatteforvaltningen efter regler, der kan fastsættes efter forhandling mellem skatteministeren og justitsministeren. Se >ML (momsloven) § 76<, stk. 2.

Der har ikke været behov for at fastsætte sådanne regler, og bestemmelsen giver efter sin ordlyd umiddelbart Skatteforvaltningen adgang til at anmode politiet om bistand ved gennemførelsen af kontrol mv.

Politiets bistand gælder kun bistand til overvindelse af fysiske hindringer for kontrollens gennemførelse, og det er den stedlige politidirektør, der afgør, om politiet skal bistå Skatteforvaltningen ved kontrollen.

Politiets bistand kræver ikke retskendelse, fordi der er tale om en kontrolbeføjelse uden for strafferetsplejen, og fordi bistand af politiet er nævnt direkte i bestemmelsen. Uanmeldt kontrol med politiets bistand kan gennemføres, når der er begrundet formodning om, at adgangen til virksomheden vil blive nægtet eller, hvis der på grund af kontrollens særlige karakter, herunder bl.a. tidspunktet for kontrollen kan opstå situationer, hvor politiets tilstedeværelse er nødvendig. Politiets opgave er kun at overvinde fysiske hindringer for kontrollens gennemførelse. Hvis der under kontrollen opstår situationer, som er omfattet af politiets almindelige kompetence vil politiet udføre det sædvanlige politiarbejde efter regler om politiets virksomhed.

Se også

Se også afsnit A.C.1 Retssikkerhedsloven om gennemførelse af kontrolbesøget på stedet (tvangsindgreb uden for retsplejen) og retssikkerhedslovens kap. 2 >RSL.<

Ransagning

Undersøgelser hos den registreringspligtige kan desuden foretages af politiet i henhold til bestemmelserne i >RPL §§ 793-800< om ransagning. I så fald er der tale om et tvangsindgreb inden for strafferetsplejen. Se afsnit A.C.3 Straffeproces.

Ransagning kan kun foretages af politiet efter retsplejelovens regler om ransagning.

For at foretage ransagning kræves det, at den registreringspligtige mistænkes for at overtræde straffebestemmelserne i ML (momsloven), og at overtrædelsen kan medføre frihedsstraf.

Hvis Skatteforvaltningen anmoder politiet om ransagning, skal der henvises til bestemmelserne i ML (momsloven), som der sker eller formodes at ske overtrædelse af.

Der er forskel på den bistand, Skatteforvaltningen kan få af politiet til at overvinde fysiske hindringer og en ransagning.

Ved en ransagning

  • leder politiet ransagningen
  • yder politiet en egentlig efterforskningsmæssig assistance, der går ud over bistand til overvindelse af fysiske hindringer for kontrolbesøget.

Ransagningen

  • kan kun foretages på den registreringspligtiges private bopæl, hvis dette udtrykkeligt fremgår af ransagningskendelsen. Det samme gælder, hvis ransagningen skal omfatte den registreringspligtiges advokats/revisors kontorlokaler
  • er ensbetydende med en sigtelse for overtrædelse af straffebestemmelserne i ML (momsloven).

Ransagning kan kun finde sted efter en retskendelse, medmindre der er særlige forhold, som bevirker, at ransagningens "øjemed ville forspildes", hvis man skulle vente på en kendelse.

Kontrol hos hovedposthuse mv.

Skatteforvaltningen kan foretage kontrol på hovedposthuse, der modtager pakker mv. fra udlandet. Der kan også foretages kontrol hos virksomheder, fx kurervirksomheder, der modtager pakker og forsendelser fra udlandet, der skal bringes ud her i landet.

Bestemmelsen skal give myndighederne mulighed for at kontrollere omfanget af post fra udenlandske virksomheder, der sælger varer her i landet ved fjernsalg mv.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.