A.C.2.1.3.3.1.2 Retsbeskyttelsen m.v. for udenlandske embedsmænd
Indhold
Dette afsnit handler om, at udenlandske skattemedarbejdere har samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer
- Udenlandske embedsmænds rettigheder og pligter
Se SKL (skattekontrolloven) § 67.
Regel
I SKL (skattekontrolloven) § 67 er det fastsat, at bestemmelserne i straffelovens 14. kapitel om forbrydelser mod den offentlige myndighed m.v. og 16. kapitel om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v. gælder for embedsmænd fra Færøerne, Grønland eller en fremmed jurisdiktion, der befinder sig her i landet som led i ydelse eller modtagelse af administrativ bistand i skattesager, når denne bistand sker i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter EU-retlige regler, en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager.
SKL (skattekontrolloven) § 67 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 Z, idet der dog er sket den ændring, at vendingen ”i skattesager, som ikke er straffesager” ikke længere indgår i bestemmelsen. Vendingen ”i skattesager, som ikke er straffesager” har kunnet rejse tvivl om, i hvilket omfang Skatteforvaltningen skulle udøve en forhåndscensur i forbindelse med en bistandsanmodning, hvilket imidlertid ikke ligger inden for aftalerne.
Den tidligere bestemmelse i den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 11, stk. 2, om skatteministerens bemyndigelse til at udstede retningslinjer for Skatteforvaltningens sagsbehandling i forbindelse med bistandsanmodning, er ikke videreført i SKL (skattekontrolloven) §§ 66 og 67, da bemyndigelsen hidtil ikke havde været benyttet.
Oversigt over ændringer
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 8 Z | § 67 | Bestemmelsen giver udenlandske skattemedarbejdere samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Efter § 67 gælder bestemmelserne i straffelovens kapitel 14 om forbrydelser mod den offentlige myndighed m.v. og kapitel 16 om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v. for embedsmænd fra Færøerne, Grønland eller en fremmed jurisdiktion, der befinder sig her i landet som led i ydelse eller modtagelse af administrativ bistand i skattesager, når denne bistand sker i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser efter EU-retlige regler, en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om administrativ bistand i skattesager. Bestemmelsen er en videreførelse af tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 Z, dog med den ændring, at vendingen ”i skattesager, som ikke er straffesager” udgår, idet det har kunnet rejse tvivl om, i hvilket omfang Skatteforvaltningen skulle udøve en forhåndscensur på en bistandsanmodning, hvilket imidlertid ikke ligger inden for aftalerne. Bestemmelsen er ikke udtryk for, at der tillægges de pågældende udenlandske embedsmænd beføjelser til at intervenere i sagsbehandlingen på dansk territorium. |
Udenlandske embedsmænds rettigheder og pligter
Bestemmelsen i SKL (skattekontrolloven) § 67 giver udenlandske skattemedarbejdere samme rettigheder og pligter som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de deltager i en skattekontrol på dansk område. Reglen medfører, at en sådan embedsmand skal nyde samme retsbeskyttelse og være undergivet samme strafansvar som danske embedsmænd. Det fremgår således af bestemmelsen, at udenlandske embedsmænd kan være til stede ved kontrol i en dansk virksomhed og har samme retsstilling som danske embedsmænd, når der er tale om et samarbejde mellem danske og udenlandske skattemyndigheder.
Bestemmelsen angår situationer, hvor embedsmænd fra fremmede jurisdiktioner befinder sig på dansk territorium, fordi de ledsager danske embedsmænd fra Skatteforvaltningen under gennemførelse af en kontrol på dansk territorium.
Embedsmændene fra en fremmed jurisdiktion har således bl.a. samme tavshedspligt om den skattepligtiges økonomiske forhold, som Skatteforvaltningen har efter skatteforvaltningslovens § 17, og skal overholde reglerne i straffelovens 16. kapitel om forbrydelser i offentlig tjeneste og hverv m.v.
Det internationale retsgrundlag for administrativ bistand i skattesager indebærer i visse tilfælde, at udenlandske, færøske eller grønlandske embedsmænd er til stede ved Skatteforvaltningens kontrol af f.eks. en dansk virksomhed.
SKL (skattekontrolloven) § 67 er ikke udtryk for, at der tillægges de pågældende udenlandske embedsmænd beføjelser til at intervenere i sagsbehandlingen på dansk territorium eller beføjelse til at intervenere i kontrollen.
Skatteforvaltningen skal ved en udgående kontrol overholde retssikkerhedslovens regler.
De forskellige bistandsaftaler omfatter et samarbejde mellem skattemyndighederne til brug for skatteansættelser i bred forstand.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil