Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

A.B.7.3 Bogføring af toldkrav

Indhold

Dette afsnit handler om hvem der skal bogføre opstået toldskyld og fristen for dette. 

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Hvem skal bogføre toldskylden?
  • Frist for bogføring
  • Undtagelser for bogføringsfristen
  • Konsekvenser af at fristen ikke overholdes, herunder at der ikke er foretaget korrekt bogføring

Lovgrundlag

EUTK art. 105 og GF art. 165.

Hvem skal bogføre toldskylden?

Det er Toldstyrelsen, der har ansvaret for at bogføre, når toldskylden er opstået eller kan anses for opstået i Danmark. Se EUTK art. 104 sammenholdt med EUTK art. 101.

Bogføringen sker efter danske regler.

Hvis Toldstyrelsen konstaterer, at en toldskyld er opstået, fordi varerne føres ind i EU på en ikke forskriftsmæssig måde fra et land udenfor EU, og beløbet er mindre end 10.000 EURO, vil toldskylden blive anset for at være opstået i den medlemsstat, hvor den er konstateret. Se EUTK art. 87, stk. 4 og nærmere GF art. 165 om gensidig bistand mellem toldmyndighederne.

Frist for bogføring

Når der opstår toldskyld bogføres det skyldige import- eller eksportafgiftsbeløb senest 14 dage efter frigivelsen af varerne. Hvor der er stillet sikkerhed for betalingen af samtlige import- eller eksportafgiftsbeløb vedrørende varer, der frigives til en og samme person i løbet af en af Toldstyrelsen fastsat periode, der højest må være 31 dage, kan der bogføres samlet ved slutningen af denne periode. Denne bogføring skal ske senest 14 dage efter udløbet af den pågældende periode. Se EUTK art. 105, stk. 1.

Såfremt varen kan frigives under visse betingelser, som enten vedrører fastlæggelsen af det skyldige import- eller eksportafgiftsbeløb eller opkrævningen heraf, skal bogføringen finde sted senest 14 dage efter den dag, hvor det skyldige import- eller eksportafgiftsbeløb er fastsat, eller hvor forpligtigelsen til at betale denne afgift er fastsat. Se EUTK art. 105, stk. 2.

Eksempel

En afgørelse som træffes af Toldstyrelsen, der fastsætter toldskyld, skal derfor bogføres senest 14 dage efter datering af afgørelsen. Se nærmere EUTK art. 105, stk. 3 og stk. 4. sammenholdt med EUTK art. 105, stk. 1.

Bogføring af toldskyld skal først ske, når der er truffet afgørelse.

Undtagelser for bogføringsfristen

Der er følgende undtagelser til fristen på de 14 dage for bogføring:

  1. Vedrører toldskylden en foreløbig handelspolitisk foranstaltning, skal det skyldige import- eller eksportafgiftsbeløb bogføres senest to måneder efter, at forordningen om indførelse af en endelig handelspolitisk foranstaltning er blevet offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende. Se EUTK art. 105, stk. 2.
  2. Opstår der en toldskyld under omstændighed der ikke er omfattet af EUTK art. 105, stk. 1, bogføres den skyldige import- eller eksportsafgiftsbeløb senest 14 dage efter den dag, hvor Toldstyrelsen kan fastsætte størrelsen af det pågældende afgiftsbeløb og træffe afgørelse. Se EUTK art. 105, stk. 3.
  3. EUTK art. 105, stk. 3 finder anvendelse for import- eller eksportsafgiftsbeløb, der skal opkræves eller endnu ikke er opkrævet, hvis det skyldige afgiftsbeløb ikke er bogført i henhold til EUTK art. 105, stk. 1, 2 eller 3 eller er fastsat og bogført for lavt i forhold til det beløb, der skal betales. Se EUTK art. 105, stk. 4.
  4. Tidsfristen for bogføring gælder ikke i tilfælde af hændelige omstændigheder eller force majeure. Se EUTK art. 105, stk. 5.
  5. Bogføringen kan udsættes efter EUTK art. 102, stk. 3, andet afsnit, når meddelelse af toldskyld vil skade en strafferetlig efterforskning og dette kan ske indtil meddelelsen af toldskyld ikke længere er til skade for en strafferetlig efterforskning. Se EUTK art. 105, stk. 6.

Konsekvenser af at fristen ikke overholdes, herunder at der ikke er foretaget korrekt bogføring

Manglende overholdelse af bogføringspligten medfører efter Toldstyrelsens opfattelse ikke, at afgørelsen kan anses for ugyldig, men den danske stat kan eventuelt af EU-revisionen blive gjort økonomisk ansvarlig i form af rentebetaling for den periode, hvor der ikke er foretaget korrekt bogføring. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.