A.B.1.3.7 Genindberetning og underretning
Indberetningerne er undertiden fejlbehæftede, og med henblik på at sikre, at Skatteforvaltningen får de korrekte oplysninger indberettet, indeholder bestemmelsen en regel om, at den indberetningspligtige har pligt til at genindberette data som følge af fejl eller lignende inden en frist, som Skatteforvaltningen meddeler.
Har den indberetningspligtige efter SIL §§ 8, 11 a-19, 26-32, 34-36, 38, 40 eller 42 eller § 43, stk. 1, eller efter regler udstedt i medfør af § 9, § 10, jf. § 9, eller §§ 11 eller 22 forsøgt indberetning, og har Skatteforvaltningen meddelt den indberetningspligtige, at indberetningen ønskes genindberettet som følge af fejl el.lign., skal den indberetningspligtige foretage genindberetning inden en frist, som meddeles af Skatteforvaltningen. Se SIL § 54, stk. 5.
For de indberetninger, der skal ske til indkomstregisteret, gælder en tilsvarende regel, jf. lov om et indkomstregister § 4, stk. 3. Se lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar 2015 med senere ændringer (IKR).
Underretning til den, som indberetningen vedrører
Skatteforvaltningen kan pålægge en virksomhed, der indberetter efter den frist, der er angivet i SIL § 54, stk. 1 eller stk. 5, at underrette den, som de indberettede oplysninger vedrører, om det indberettede inden for en nærmere angivet frist.
Dette gælder også for indberetninger omfattet af SIL § 54, stk. 3 og 4, idet det også er en forudsætning for pålæg, at fristerne i henholdsvis SIL § 54, stk. 3 og 4 ligeledes er overskredet.
Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed indberetter oplysninger vedrørende et kalenderår efter SIL §§ 1, 5, 6, 24, 25, 33 eller 44-46 eller efter regler udstedt i medfør af SIL §§ 4, 7 eller 37 til indkomstregisteret efter den frist, der er angivet for indberetninger omfattet af SIL § 54, stk. 1 for det pågældende kalenderår, herunder ved genindberetning efter § 4, stk. 3, i lov om et indkomstregister efter denne frist. Se SIL § 54, stk. 6.
Ved indberetning inden for fristen vil de indberettede oplysninger kunne udstilles i skattemappen for den, indberetningen vedrører. Nogle af de oplysninger, der kommer efter indberetningsfristens udløb kan nå at blive medtaget, inden skatteyderne kan få adgang til oplysningerne i deres skattemappe. Derfor vil der alene blive pålagt underretningspligt i de tilfælde, hvor Skatteforvaltningen ikke kan nå at medtage oplysningerne i skattemappen.
Skatteyderne må i så fald gives adgang til oplysningerne ved at give den indberetningspligtige et pålæg om underretningspligt.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil