Hvilke krav stilles der til en fuldmagt? Hvordan kan en fuldmagt udformes?
A.A.7.4.2.2 Hvornår stilles der krav om fuldmagt?
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår der stilles krav om fuldmagt.
Afsnittet indeholder:
- Hvem træffer beslutning om fuldmagt?
- Hvornår træffes beslutning om fuldmagt?
- Typiske partsrepræsentanter.
Hvem træffer beslutning om fuldmagt?
Skatteforvaltningen afgør, om den der optræder som partsrepræsentant, skal fremlægge en skriftlig fuldmagt eller på anden måde godtgøre, at den pågældende repræsenterer parten.
Hvornår træffes beslutning om fuldmagt?
Der kræves altid særskilt fuldmagt til at lade en repræsentant modtage penge fra myndigheden på partens vegne.
Der er udarbejdet instruks om inddragelse af partsrepræsentanter ved korrespondance mellem Skatteforvaltningen og en borger/virksomhed. Denne instruks gælder dog ikke, når der indledes en sag om strafansvar, eller når Skatteforvaltningen foretager tvangsindgreb med hjemmel i skatte- og afgiftslovgivningen i henhold til reglerne i retssikkerhedsloven. Se SKM2008.848.SKAT.
Vedrørende gennemførelse af tvangsindgreb efter RSL se nærmere afsnit A.C.1.2 Gennemførelse af tvangsindgreb
Nyt sagsforløb på Skatteforvaltningens initiativ
Ved påbegyndelse af et nyt sagsforløb på Skatteforvaltningens initiativ må der herefter alene ske henvendelse til borgeren/virksomheden selv, medmindre Skatteforvaltningen på henvendelsestidspunktet har positivt kendskab til, at den pågældende har en aktuel repræsentant. Hvis Skatteforvaltningen således ikke fra borgeren/virksomheden har fået oplyst mundtligt eller skriftligt, at borgeren/virksomheden har en aktuel repræsentant, er det en betingelse for at rette henvendelse til en repræsentant, at Skatteforvaltningen er i besiddelse af en skriftlig samtykkeerklæring underskrevet af borgeren/virksomheden om, at henvendelsen tillige kan ske til en repræsentant for borgeren/virksomheden.
Eksempel
Undertegnede XX giver hermed Skatteforvaltningen tilladelse til, at alle henvendelser til Skatteforvaltningen til mig også sendes til YY, som er min repræsentant i forhold til Skatteforvaltningen. Denne tilladelse gælder, indtil Skatteforvaltningen har modtaget underretning om, at tilladelsen er tilbagekaldt.
På www.skat.dk, Borger, Blanketter findes en blanket med den nævnte tekst i gruppe 02, skat, attestationer. Blankettens nr. er 02.043.
Henvendelser fra borgeren/virksomheden selv
Hvis en borger/virksomhed selv retter henvendelse til Skatteforvaltningen under et sagsforløb, hvor borgeren/virksomheden har haft en repræsentant, skal Skatteforvaltningen anmode borgeren/virksomheden om at bekræfte mundtligt eller skriftligt, at repræsentanten ikke er fravalgt for fremtiden. En manglende bekræftelse vil være ensbetydende med, at Skatteforvaltningen efterfølgende henvendelser kun kan ske til borgeren/virksomheden selv.
En sådan anmodning om bekræftelse er dog unødvendig, hvis det klart kan lægges til grund, at henvendelsen er sket i forståelse med repræsentanten og uden hensigt om fravalg af repræsentanten.
Dokumentation for fuldmagtsforholdet
Hvis det er et sædvanligt led i pågældendes erhverv at optræde på klienters vegne, som eksempelvis advokater og revisorer, vil det i almindelighed ikke være nødvendigt at forlange en skriftlig fuldmagt.
Dokumentation for fuldmagtsforholdet kan ske ved anvendelse af blanket 02.043. Blanketten findes på www.skat.dk, Borger, Blanketter i gruppe 02, skat, attestationer.
Typiske partsrepræsentanter
Hvis en repræsentant på vegne af en borger/virksomhed besvarer en henvendelse fra Skatteforvaltningen eller retter henvendelse til Skatteforvaltningen som led i et nyt sagsforløb, og denne repræsentant er
- advokat
- statsautoriseret eller registreret revisor
- konsulent i driftsøkonomi
- medlem af Foreningen af Danske Revisorer eller
- ansat hos en af de nævnte grupper
skal efterfølgende henvendelser fra Skatteforvaltningen ske til både borgeren/virksomheden og repræsentanten.
Undtagelse
I særlige tilfælde kan repræsentanten anmode om, at Skatteforvaltningen kun korresponderer med repræsentanten. En sådan anmodning kan ikke omfatte brev om forslag til afgørelse og selve afgørelsen i sager, der er startet på Skatteforvaltningens initiativ.
Eksempel
Hvis repræsentanten er repræsentant for en række borgere/virksomheder vedrørende et sagskompleks, der består af ensartede sager, kan det aftales, at der alene korresponderes med repræsentanten.
Andre end typiske partsrepræsentanter
Er der tale om en henvendelse fra en repræsentant, der ikke omfattet af kredsen af typiske partsrepræsentanter, sker Skatteforvaltningens efterfølgende henvendelser til borgeren/virksomheden selv, medmindre Skatteforvaltningen er i besiddelse af en gyldig samtykkeerklæring. Repræsentanten informeres om dette.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil