Hvordan indberettes et tredjemandstilskud i forbindelse med en skattesag?
A.A.13.15 Indberetning af tredjemandstilskud
Indhold
Dette afsnit handler om de skattemæssige regler i tilfælde af, at der er givet beløb til dækning af udgifter til sagkyndig bistand m.v.
Afsnittet indeholder:
- Tilskud til dækning af udgifter til sagkyndig bistand m.v.
- Indberetning af tilskud
- Blanket til indberetning af tilskud fra tredjemand
- Kontrol
- Manglende indberetning
- Skattemæssig behandling
- Kreditnota
Tilskud til dækning af udgifter til sagkyndig bistand mv.
Alle fysiske og juridiske personer, almennyttige fonde, sammenslutninger, faglige foreninger og interesseorganisationer samt arbejdsgivere m.v. kan som udgangspunkt yde et skattefrit tilskud til den godtgørelsesberettigede til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v. Se LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2.
Bestemmelsen skal ses i lyset af, at det ikke er fundet muligt at opstille klare kriterier, der generelt gør det muligt at yde et forhøjet tilskud til skatte- eller afgiftspligtige, der fører principielle sager.
Indberetning af tilskud
Fysiske og juridiske personer, som har givet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., skal underrette Skatteforvaltningen om beløbets størrelse og modtagerens identitet. Se skatteindberetningslovens § 39.
Blanket til indberetning af tilskud fra tredjemand
Skattestyrelsens blanket 03.064 anvendes af tredjemand, når beløbet ydes til at oplyse beløbets størrelse og modtagerens identitet.
Kontrol
I forbindelse med indkomstkontrollen må det påses, at der ikke ydes et større beløb fra tredjemand end de samlede godtgørelsesberettigede udgifter, som den skatte- eller afgiftspligtige har afholdt med fradrag af godtgjorte udgifter.
Manglende indberetning
Den, der forsætligt eller af grov uagtsomhed undlader at opfylde indberetningspligten, kan straffes med bøde. Se skatteindberetningslovens § 59.
Skattemæssig behandling
Tilskuddet fra tredjemand er under visse betingelser skattefrit for modtageren, og det reducerer ikke grundlaget for beregning af omkostningsgodtgørelse. Se nærmere om betingelserne for skattefrihed i afsnit A.A.13.14 Den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse.
Hvis tilskuddet fra tredjemand og omkostningsgodtgørelsen tilsammen overstiger de samlede udgifter til sagkyndig bistand m.v., er det resterende beløb skattepligtigt som andre tilskud fra tredjemand.
Tredjemand kan ikke fratrække tilskudsbeløbet i sin indkomstopgørelse.
Kreditnota
En kreditnota anses ikke for at være et skattefrit tilskud fra tredjemand men som en reduktion i omsætningen, der reducerer beregningsgrundlaget for omkostningsgodtgørelse.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil