Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-2
<< >>

A.A.7.4.2.2 Hvornår stilles der krav om fuldmagt?

Indhold

Dette afsnit handler om, hvornår der stilles krav om fuldmagt.

Afsnittet indeholder:

  • Hvem træffer beslutning om fuldmagt?
  • Hvornår træffes beslutning om fuldmagt?
  • Typiske partsrepræsentanter.

Hvem træffer beslutning om fuldmagt?

Skatteforvaltningen afgør, om den der optræder som partsrepræsentant, skal fremlægge en skriftlig fuldmagt eller på anden måde godtgøre, at den pågældende repræsenterer parten.

Hvornår træffes beslutning om fuldmagt?

Der kræves altid særskilt fuldmagt til at lade en repræsentant modtage penge fra myndigheden på partens vegne.

Der er udarbejdet instruks om inddragelse af partsrepræsentanter ved korrespondance mellem Skatteforvaltningen og en borger/virksomhed. Denne instruks gælder dog ikke, når der indledes en sag om strafansvar, eller når Skatteforvaltningen foretager tvangsindgreb med hjemmel i skatte- og afgiftslovgivningen i henhold til reglerne i retssikkerhedsloven. Se SKM2008.848.SKAT.

Vedrørende gennemførelse af tvangsindgreb efter RSL se nærmere afsnit A.C.1.2 Gennemførelse af tvangsindgreb

Nyt sagsforløb på Skatteforvaltningens initiativ

Ved påbegyndelse af et nyt sagsforløb på Skatteforvaltningens initiativ må der herefter alene ske henvendelse til borgeren/virksomheden selv, medmindre Skatteforvaltningen på henvendelsestidspunktet har positivt kendskab til, at den pågældende har en aktuel repræsentant. Hvis Skatteforvaltningen således ikke fra borgeren/virksomheden har fået oplyst mundtligt eller skriftligt, at borgeren/virksomheden har en aktuel repræsentant, er det en betingelse for at rette henvendelse til en repræsentant, at Skatteforvaltningen er i besiddelse af en skriftlig samtykkeerklæring underskrevet af borgeren/virksomheden om, at henvendelsen tillige kan ske til en repræsentant for borgeren/virksomheden.

Eksempel

Undertegnede XX giver hermed Skatteforvaltningen tilladelse til, at alle henvendelser til Skatteforvaltningen til mig også sendes til YY, som er min repræsentant i forhold til Skatteforvaltningen. Denne tilladelse gælder, indtil Skatteforvaltningen har modtaget underretning om, at tilladelsen er tilbagekaldt.

På www.skat.dk, Borger, Blanketter findes en blanket med den nævnte tekst i gruppe 02, skat, attestationer. Blankettens nr. er 02.043.

Henvendelser fra borgeren/virksomheden selv

Hvis en borger/virksomhed selv retter henvendelse til Skatteforvaltningen under et sagsforløb, hvor borgeren/virksomheden har haft en repræsentant, skal Skatteforvaltningen anmode borgeren/virksomheden om at bekræfte mundtligt eller skriftligt, at repræsentanten ikke er fravalgt for fremtiden. En manglende bekræftelse vil være ensbetydende med, at Skatteforvaltningen efterfølgende henvendelser kun kan ske til borgeren/virksomheden selv.

En sådan anmodning om bekræftelse er dog unødvendig, hvis det klart kan lægges til grund, at henvendelsen er sket i forståelse med repræsentanten og uden hensigt om fravalg af repræsentanten.

Dokumentation for fuldmagtsforholdet

Hvis det er et sædvanligt led i pågældendes erhverv at optræde på klienters vegne, som eksempelvis advokater og revisorer, vil det i almindelighed ikke være nødvendigt at forlange en skriftlig fuldmagt.

Dokumentation for fuldmagtsforholdet kan ske ved anvendelse af blanket 02.043. Blanketten findes på www.skat.dk, Borger, Blanketter i gruppe 02, skat, attestationer.

Typiske partsrepræsentanter

Hvis en repræsentant på vegne af en borger/virksomhed besvarer en henvendelse fra Skatteforvaltningen eller retter henvendelse til Skatteforvaltningen som led i et nyt sagsforløb, og denne repræsentant er

  • advokat
  • statsautoriseret eller registreret revisor
  • konsulent i driftsøkonomi
  • medlem af Foreningen af Danske Revisorer eller
  • ansat hos en af de nævnte grupper

skal efterfølgende henvendelser fra Skatteforvaltningen ske til både borgeren/virksomheden og repræsentanten.

Undtagelse

I særlige tilfælde kan repræsentanten anmode om, at Skatteforvaltningen kun korresponderer med repræsentanten. En sådan anmodning kan ikke omfatte brev om forslag til afgørelse og selve afgørelsen i sager, der er startet på Skatteforvaltningens initiativ.

Eksempel

Hvis repræsentanten er repræsentant for en række borgere/virksomheder vedrørende et sagskompleks, der består af ensartede sager, kan det aftales, at der alene korresponderes med repræsentanten.

Andre end typiske partsrepræsentanter

Er der tale om en henvendelse fra en repræsentant, der ikke omfattet af kredsen af typiske partsrepræsentanter, sker Skatteforvaltningens efterfølgende henvendelser til borgeren/virksomheden selv, medmindre Skatteforvaltningen er i besiddelse af en gyldig samtykkeerklæring. Repræsentanten informeres om dette.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.