Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-1
<< >>

F.A.31.14 VAB M, Jern-, stål- og aluminiumsordninger

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området for jern-, stål- og aluminiumsordninger.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Vareområde
  • Import og dokumentation

Formål og lovgrundlag

For området jern-, stål- og aluminiumsordninger gælder følgende forordning:

  • Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/670 af 28. april 2016 om indførelse af forudgående EU-tilsyn af importen af visse jern- og stålprodukter med oprindelse i visse tredjelande.
  • Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/1092 af 20. juni 2017 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2016/670 om indførelse af forudgående EU-tilsyn af importen af visse jern- og stålprodukter med oprindelse i visse tredjelande.
  • Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/640 af 25. april 2018 om indførelse af forudgående EU-tilsyn af importen af visse aluminiumsprodukter med oprindelse i visse tredjelande.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Erhvervsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Langelinie Allé 17, 2100 København Ø, som også kan kontaktes for yderligere information.

Vareområde

Meddelelser fra Erhvervsstyrelsen med oversigt over varekoder under jern-, stål- og aluminiumsordningerne findes her.

Import og dokumentation

Licensordning for visse jern- og stålvarer

Kommissionen har vedtaget forordning 2016/670, som med virkning fra 1. maj 2016 indfører en tilsynsordning via importlicenser ved indførsel og fortoldning til fri omsætning af visse jern- og stålvarer fra visse tredjelande.

Fra den 3. juni 2016 kan importører kun importere jern og stål, omfattet af forordningen, hvis de har en importlicens.

Licensordningen omfatter jern eller stål af de varer, som er anført i bilag 1 til forordningen (kapitel 72 og 73 i toldtariffen), og hvor nettovægten overstiger 2.500 kg. Fra 11. juli 2017 gælder for KN-kode 7318, at der først er krav om importlicens, når den importerede mængde overstiger 5.000 kg. Jern og stål med oprindelse i Norge, Island og Lichtenstein er undtaget fra ordningen.

Licensordning for visse aluminiumsvarer

Kommissionen har vedtaget forordning 2018/640, som med virkning fra den 12. maj 2018 indfører en tilsynsordning via importlicenser ved indførsel og fortoldning til fri omsætning af visse aluminiumsvarer fra visse tredjelande.

Licensordningen omfatter aluminium af de varer, som er anført i bilag I til forordningen (kapitel 76 i toldtariffen), og hvor nettovægten overstiger 2.500 kg. Aluminium med oprindelse i Norge, Island og Lichtenstein er undtaget fra ordningen.

Selve ordningerne administreres af Erhvervsstyrelsen, herunder udstedelse af importlicenser til importørerne. Kontrollen med importlicenserne i forbindelse med varernes fortoldning og overgang til fri omsætning, varetages af Toldstyrelsen.

Ordningerne er ikke elektroniske, hvilket betyder, at importøren skal udskrive og fremlægge importlicensen for toldekspeditionsstedet.

Ved fortoldningen skal importøren - ud over de generelle fortoldningsoplysninger - angive certifikattype I004 i rubrik 44.2 sammen med licensnummer samt bogstav M i rubrik 44.3.

Toldstyrelsen attesterer samt afskriver den fortoldede mængde på importlicensen.

Det er vigtigt at påse, at mængden, der ønskes bragt i fri omsætning, ikke overstiger den resterende licensmængde. Hvis dette er tilfældet, kan varerne ikke frigives og fortoldningsangivelsen kan ligeledes ikke antages.

For nærmere oplysninger om ovennævnte licensordninger henvises til Erhvervsstyrelsen, som administrerer ordningerne. På Erhvervsstyrelsens hjemmeside findes også nyhedsbreve til importørerne om ordningerne.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.