F.A.14.1.3 Pligt til at indgive en summarisk indpassageangivelse
De bestemmelser, der skal anvendes fra 1. maj 2016 om, hvem der er ansvarlig for at indgive en summarisk indpassageangivelse, svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende bestemmelser. For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til afsnittet om Import kontrol. Se afsnit F.A.32 GL F A 7 Importkontrolsystem ICS.
Selvom den hidtidige specifikke bestemmelse i art. 36b, stk. 4, litra c) i den hidtil gældende toldkodeks om, at en summarisk indpassageangivelse kan indgives af en repræsentant, er udgået, er retsstillingen uændret. Hjemlen findes fremover i afsnit I, kapitel 2, afdeling 2 om toldrepræsentation i EUTK i kombination med definitionen af begrebet "toldrepræsentant" i art. 5, nr. 6) i EUTK. En summarisk indpassageangivelse vil således fortsat kunne indgives af en repræsentant.
Tilsvarende er retsstillingen uændret i forhold til kombineret transport, hvorefter den person, som er ansvarlig for det transportmiddel, der fortsætter ved egen drift, efter at være bragt ind i EU ved hjælp af et andet transportmiddel, eksempelvis en lastbil bragt ind i EU ombord på en færge, ansvarlig for indgivelse af en summarisk indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 4 i kombination med art. 5, nr. 40), litra a) og litra i) i EUTK og art. 183b, 1. afsnit i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.
Retsstillingen er endvidere uændret i forhold til transport med skib eller fly, hvor der foreligger en sharing- eller charteraftale. I sådanne tilfælde, er den person, som har indgået en kontrakt og udstedt et konnossement eller et luftfragtbrev for varernes faktiske transport ind i EU's toldområde, ansvarlig for indgivelse af en summarisk indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 4 i kombination med art. 5, nr. 40), litra a), litra ii) i EUTK og art. 183c i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.
Som noget nyt er indført, at visse oplysninger kan kræves afgivet separat af en anden person end den, som indgiver den summariske indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 6 i EUTK. De tilfælde, hvor dette kan være relevant vedrører transport ad søvejen og ad luftvejen. Se art. 112 og 113 i DF.
De nye bestemmelser finder dog ikke anvendelse fra 1. maj 2016, men først fra det tidspunkt, hvor importkontrolsystemet er blevet opgraderet. Se. art. 112, stk. 3 og art. 113, stk. 4 i DF.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil