E.B.4.2.3.1 Restgældsprincippet
Indhold
Dette afsnit handler om, hvilke pantebreve der er omfattet af afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, og beskriver også, hvorledes afgiftsbegunstigelsen - afgiftsfritagelsesgrundlaget - opgøres.
Afsnittet indeholder:
- Hvilke pantebreve kan bruges som afgiftsfritagelsesgrundlag
- Afgiftsfritagelsesgrundlagets størrelse
- Flere pantebreve/delvis afløsning
- Erklæringer.
>Bemærk
Kommende lovændringer med virkning fra 1. juli 2019 er kort omtalt i afsnit E.B.4 Tinglysning eller registrering af pant.<
Hvilke pantebreve kan bruges som afgiftsfritagelsesgrundlag
Der kan overføres afgiftsfritagelsesgrundlag efter princippet i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, fra realkreditpantebreve, pengeinstitutpantebreve og ejerpantebreve, der er anmeldt til tinglysning før 1. juli 2007.
Er pantebrevet omdannet fra anden pantebrevstype, er det datoen for første tinglysning og ikke omdannelsesdagen, der bestemmer, om pantebrevet er tinglyst før 1. juli 2007 eller senere.
Afgiftsfritagelsesgrundlagets størrelse
Afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, medfører, at ved tinglysning af nyt lån kan afgiftsgrundlaget - hovedstolen - nedsættes med størrelsen af den restgæld, som bliver indfriet på et tidligere tinglyst pantebrev med pant i samme ejendom. Reglen gælder således kun ved en låneomlægning, hvor nyt eller nye lån skal afløse et eller flere eksisterende lån i samme faste ejendom.
For så vidt angår indfrielse af restgælden vedrørende realkredit - og pengeinstitutpantebreve vil beløbets størrelse normalt fremgå af en indfrielseskvittering.
Restgælden på et ejerpantebrev er altid pantebrevets hovedstol.
Se afsnit E.B.4.2.3.3 "Afgiftskassen". om, hvordan afgiftsgrundlagets størrelse også reguleres med låneomkostninger mv. i forbindelse med låneomlægningen.
Indfries der i forbindelse med låneomlægningen større restgæld (afgiftsfritagelsesgrundlag) end hovedstolen på det nye lån, skal der ikke betales variabel afgift. Den faste afgift på 1.660 kr. skal altid betales, når afgiftsbegunstigelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, anvendes.
De fælles regler for at nedsætte afgiften som beskrevet i afsnit E.B.4.2.2 Fælles regler for nedsættelse af afgiften ved tinglysning af nyt pantebrev skal også være opfyldt, når TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 2, anvendes.
Flere pantebreve /delvis afløsning
Det er muligt at foretage en delvis afløsning (indfrielse) af et eksisterende lån. Ved en delvis afløsning skal restgælden på det eksisterende lån nedlyses med det beløb, som afgiftsgrundlaget på det nye lån nedsættes med.
Det er også muligt at oprette flere pantebreve til afløsning at et eksisterende pantebrev. Oprettes flere nye pantebreve i forbindelse med udstykning af ejendommen, er det dog en betingelse, at de nye pantebreve har pant i den samme ejendom i mindst ét år efter anmeldelsen til tinglysning. Ved delvis nedlysning er det "gamle" nu nedlyste pantebrev også omfattet af 1-årsreglen. Se E.B.4.2.2.5 Betingelser for afgiftsnedsættelse ved oprettelse af flere nye pantebreve ved udstykning om flere pantebreve ved udstykning.
Erklæringer
I forbindelse med overførsel af afgiftsfritagelsesgrundlag fra tidligere pantebrev til nyt pantebrev efter restgældsprincippet skal det nye pantebrev påføres følgende erklæring. Se TALbek § 11:
"Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning indenfor ét år af det/de angivne pantebrev(e)"
Overføres der afgift til flere udstykkede ejendomme og 1-årsreglen bliver aktuel, skal følgende erklæring påføres de nye pantebreve:
"Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning indenfor ét år af det angivne pantebrev. Dette pantebrev giver pant i mindst 1 år i samme ejendom(me)"
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil